Karoenblaadje

Hieronder een selectie uit het Karoenblaadje van FEBRUARI 2017

Wil je het volledige digitale karoenblaadje ontvangen wordt dan ondersteunend lid voor € 15 per jaar ovv ondersteunend lid seizoen 16/17 en je emailadres  en je ontvangt ca. 4x per seizoen het komplete digitale blaadje in je emailbox

  • Verslag instuif 21 januari 2017  (bijbehorende foto’s op de fotopagina)
  • Selectie paasthema
  • Liedtekst

VERSLAG INSTUIF 21 JANUARI 2017 OLV TANJA

Om kwart over 7 waren Swanhilde en José klaar om een en ander bij de gymzaal naar binnen te brengen ware het niet dat geen van beide het alarm er vanaf durft te halen. Iets dat ik, Meta, ook altijd angstig vind om te doen. Ben ik snel genoeg, druk ik wel de goede code in, wat als het alarm afgaat. Daarom werd Meta circa tien voor half acht door José gebeld met de vraag of ze al onderweg was. Niet dus, want ik had pas om tien over half acht afgesproken met Riet om op tijd voor de instuif te zijn. Er zat dus voor de instuifcommissie niets anders op dan óf te wachten tot Meta, Onno óf Tanja aanwezig zou zijn óf om toch zelf het alarm er af te halen. Nadat Meta gevraagd had of er licht brandde en Swanhilde precies had uitgelegd waar het alarmkastje zat en hoe ze dit moest openen, zodat daar in ieder geval geen vertraging door opgelopen zou worden, en uitgelegd had waar de knopjes off en on zaten, wilde Swanhilde het wel doen want echt ingewikkeld is het niet. Maar met één ding had Meta geen rekening gehouden en dus niet doorgegeven: de knopjes zijn klein en de tekst is, zonder leesbril, als je die nodig hebt, niet te lezen. Dit had dus tot gevolg dat het alarm toch is afgegaan en de instuifcommissie alsnog met de piketdienst moest bellen om het weer in orde te krijgen. Daar werden ze met een volgend probleem opgezadeld want Karoen heeft nooit een code doorgekregen die normaal gesproken doorgegeven moet worden bij een alarm. Simpelweg omdat Sportverhuur die nooit gegeven heeft omdat er teveel verschillende wisselende gebruikers zijn. Gelukkig kon het toch opgelost worden en konden eindelijk de spullen naar binnen. Deze keer had de instuifcommissie aan de wand een paar gelamineerde platen van Bulgaarse folklore en klederdracht opgehangen met wat informatie.

Toen Meta en Riet aankwamen bleek ook Tanja al aanwezig en waren de tafels voor de kassa en de koffie en thee al klaargezet. Er waren nog niet veel dansers aanwezig dus gingen we met z’n allen eerst op de wat gezelliger neergezette banken zitten om wat te drinken. Toen nog wat meer mensen binnenkwamen zijn we begonnen met dansen waarbij Tanja haar best deed om zoveel mogelijk dansers op de vloer te houden. Iets later kwam ook Lia nog met man en dochter. De laatste twee kwamen gezellig kijken. Lia vond dit een leuke gelegenheid om haar mooie originele Roemeense blouse aan te trekken. Haar dochter heeft 1 dans meegedaan namelijk de stokkendans uit Engeland. Omdat er niet zo veel mensen waren, uiteindelijk ca 15 dansers incl. Tanja en een paar dansers van Hinky Dinky, konden we onze verzoekdansen gewoon mondeling aan Tanja doorgeven en hoefden we ze niet op te schrijven. Gelukkig maar want ondanks dat er lijsten lagen met de dansprogramma’s door de jaren heen kon ik, Meta, aan de hand daarvan echt niet meer achterhalen welke dansen nu de dansen waren die ik zou willen doen. José had haar huiswerk gedaan en wist wel een aantal verzoeken door te geven. Halverwege de avond werd een pauze gehouden om samen te zitten en wat te drinken en/of te genieten van hetgeen José en Swanhilde meegenomen hadden. Ja, de dames hadden hun best weer gedaan. Hierna werd het dansen weer opgepakt. Omdat er voortijdig toch al wat mensen vertrokken waren werd er 10 minuten voor het einde van de avond in overleg besloten om de laatste dans te doen en als afsluiting nog even gezellig met z’n allen te gaan zitten en bijkletsen onder het genot van iets of niets.
Met een aantal personen werd alles weer ingepakt en naar buiten gebracht zodat het alarm er weer, ruim binnen de tijd, opgezet kon worden.

Helaas wat minder mensen, door instuiven elders of door andere reeds gemaakte afspraken.

Meta

WAAROM ETEN WE PAASBROOD, PAASHAZEN EN MATZES MET DE PASEN.

Op 16 april is het weer Eerste Paasdag. traditioneel worden op die dag eieren, chocolade hazen, Matzes en paasbrood gegeten.
Al deze producten hebben een oorsprong in oude tradities.
Pasen is van oorsprong een heidens feest, een feest van de heidense godin van licht en lente: Eastre. Op de zondag na de eerste volle maan is het Pasen en werd de vernieuwing van het leven gevierd. In christelijke gezinnen wordt met Pasen de opstanding van Jezus Christus gevierd. De Joden vieren met Pesach, het Joodse Paasfeest, de bevrijding uit de slavernij uit Egypte.

Waarom eten we Paasbrood?
paasbroodVoor de rooms-katholieken valt  Pasen direct na de vastenperiode. Er wordt dan feestelijk gebakken om de sobere periode af te sluiten. Er wordt gebakken met veel ingrediënten zoals spijs, rozijnen, noten, krenten en sukade en sinaasappelsnippers. De vruchten worden geweld en fijngehakt voordat het door het deeg gemengd wordt. Het brood wordt vervolgens op een bakplaat gebakken. Het paasbrood heeft vooral op witte donderdag een speciale betekenis. Op witte donderdag, de donderdag voor Pasen, wordt het laatste avondmaal van Jezus Christus herdacht. Jezus Christus vergeleek zichzelf met het brood dat hij uitdeelde.
Waarom eten we Matzes?
matzesVlak voor hun vertrek uit Egypte kregen de Joden van God opdracht brood te bakken zonder zuurdesem. Brood dat dus niet gerezen was. Traditioneel reinigen Joden voor de Pesach hun huis waar alle resten van gerezen brood verwijderd worden.  Tijdens de Pesach week eten traditionele Joden Matzes en geen gerezen brood. In de Christelijke gezinnen worden ook Matzes gegeten. De uittocht van Mozes maakt namelijk ook deel uit van de Christelijke Bijbel. Het traditionele Pesach feest wordt gemengd met het Christelijke feest van de opstanding van Jezus Christus.

En dan de chocolade Paashazen?
paashaasDe paashazen vinden hun oorsprong in het heidens Paasfeest. De paashaas is een teken van vruchtbaarheid. Vroeger vond men eieren in oude hazenlegers die gelegd worden door verschillende vogelsoorten, men dacht dat de haas de eieren had gelegd en zo kwam ook de paashaas aan zijn teken van vruchtbaarheid. Een andere oorsprong waaraan gedacht wordt is dat de haas zich razend snel voortplant en daardoor een teken van vruchtbaarheid is. De eieren die verstopt worden door de paashaas komen ook voort uit de eieren die verstopt lagen in de hazenlegers. Vroeger was de Paastijd de tijd dat de mensen gingen zoeken naar eten. Ze vonden dan de eieren in de oude hazenlegers.

https://gewi chtsconsulenteonline.wordpress.com/2012/03/27/waarom-eten-we-paasbrood-paashazen-matzes-en-eieren-met-de-pazen/

LIEDTEKST

tratan2bulgarijeVan de 2 liedteksten die we van Tanja hebben ontvangen kiezen we deze keer voor die van de parendans uit Bulgarije die door beide groepen wordt gedanst:

ŠIRTO OJ JANE JANE
De andere liedtekst houden jullie uiteraard tegoed.

 

 

PESEN ZA GRAD SANDANSKI                                             (Song Sandanski)

Oj Jane, Jane Bûlgarski vojvoda                                            Oj Jane, Jane Bulgaarse vrijheidstrijder
Glas se nosi Jane, Jane sred naroda                                       Verspreid het nieuws onder het volk
Če si sleznal Jane, s alena družina ]                                        Dat Jane neerdaalt met zijn trouwe bende
Grad de židaš Jane, pod Irin-Pirina ] 2x                                Om een stad aan de voet van het Pirin gebergte te bouwen

Refrein:                                                                                         Refrein:
Oj Jane, Jane Bûlgarski vojvoda                                             Oj Jane, Jane Bulgaarse vrijheidstrijder
Ti si naše zname, sûvest na naroda                                        Jij bent ons vaandel, het geweten van het volk
Dneska s tvojta pravda, s tvojta zaveti                                   Vandaag met jouw waarheid, met jouw boodschap
Našata rodina cjala v slûnce cveti                                           Ons ganse land straalt zonnelicht uit

Kak e hubav Jane,   tvojat grad prekrasen                           Hoe mooi Jane, is jouw prachtige stad
Bjal e životvoren,   mlad i sladkoglaszen                              Wit en levengevend, jong en zoetgevooisd
Tazi prelest Jane, tazi drevna slava ]                                     Deze schat Jane, deze eeuwenoude glorie
Az za ništo Jane na sveta ne davam ! ] 2x                             Voor niets ter wereld Jane wil ik dit ruilen !

 

yane bulgaarse vrijheidstrijder sandanskiVrijheidstrijder Yane Sandanski

Geboren: 18 mei 1872,                Vlahi (village), Bulgarije
Overleden: 22 april 1915,            Koninkrijk Bulgarije

 

 

Hieronder een selectie uit het Karoenblaadje van DECEMBER 2016

Wil je het volledige digitale karoenblaadje ontvangen wordt dan ondersteunend lid voor € 15 per jaar ovv ondersteunend lid seizoen 16/17 en je emailadres  en je ontvangt ca. 4x per seizoen het komplete digitale blaadje in je emailbox

  • Uitgebreid verslag van de dansmiddag Pools olv Peter Vree van 12 november 2016
  • Estafette kookrubriek

VERSLAG DANSMIDDAG POOLS OLV PETER VREE 12 NOVEMBER 2016

Ongelukkigerwijs was dit weekend een deel van de A6 richting Lelystad afgesloten en moesten sommige bezoekers van onze dansmiddag uitwijken naar een ander vervoermiddel. Peter Vree had enkel last van een iets drukkere A27 maar ook hij was ruimschoots op tijd. Niet alleen met de auto had men last van werkzaamheden aan de weg. Ook bij de fietsroute van station muziekwijk naar Almere Haven bleek Tanja al 3 opbrekingen aan weg en bruggen tegen te zijn gekomen waardoor ook zij veel langer over de fietsroute had gedaan dan gepland maar evengoed ook toch nog ruimschoots op tijd. Toen Riet en ik, Meta, aankwamen waren Swanhilde en José al het één en ander uit de auto aan het laden ter verhoging van de gezelligheid vooraf en tijdens de pauze.
Met 21 dansers, helaas waren er toch een paar afmeldingen, was het evengoed een mooie opkomst. Peter legde in eerste instantie uit dat hij naar Warschau was geweest en hoe hij aan zijn materiaal is gekomen en over de verschillende stromingen in de Poolse danscultuur. De invloed van de landen van het gebied waar de dans vandaan komt aan grenst is vaak terug te vinden in de betreffende dans. Peter praat makkelijk, leuk en gezellig en heeft bij elke dans een leuk verhaaltje. Vaak hadden de dansen te maken met een bruid of een feest. Praktisch bijna alle dansen zijn parendansen al kunnen sommigen aangepast worden naar een kringdans. Omdat ik nu wel zelf meedanste kreeg ik het niet voor elkaar om alles op te schrijven of te onthouden. Soms bleek de vrolijkheid van de dans en muziek totaal niet te passen bij het bijbehorende aanmerkelijk minder vrolijke tot zelfs trieste verhaal.

De eerste dans ‘Chmiel’ (nr 1 op de cd) leek qua stijl op de Chorovod uit Rusland en werd gelijk gebruikt als opwarmdans. Een loopdans die in de kring begint en zich opsplitst in kleine kringetjes om daarna weer samen te voegen tot de grote kring en dat herhaalt zich dan een aantal malen. Wij zijn te gast op een bruiloftsfeest en zingen voor de toekomst van de bruid. Ook de tweede dans ‘Polka Pisanym’ (ook bekend onder de naam Polka Wegierka nr 19 op cd) was nog rustig en met doedelzakmuziek. Een parendans met 3 eenvoudige figuren en 2x met een accent bij de 1e 2 passen. Bij de derde dans ‘Wiwat Brata memu’ (nr 26 op de cd) werd het tempo flink opgeschroefd met snelle polka pasjes op de kringlijn maar ook samen in de rondte en een bijzondere manier van de dans­houding die er bij ons niet automatisch zo in zit. Bij de 4e dans ‘Polka Drygana – Szwagier’ (nr 18 op de cd) moet je als dame wel goed tegen draaien kunnen want eerst komt er een figuur waarbij de dame maar liefst 3x achterelkaar heen en 3x terug moet draaien, daarna nog eens een figuur waarbij de dame heen en weer draait en weer heen, heer draait en dame draait door. Om dan uiteindelijk weer in de uitganspositie terug te zijn gekomen. Ook in deze dans nog een snelle doorwalspas. De 5e dans ‘Hej na Moscie’ (nr 7 op cd) klinkt in het begin wat statiger en volgens mij was het dit nummer waarvan hij aan het eind van de middag een versie met zang liet horen wat bij Peter gelijk een veel statigere uitvoering van de dans oplevert. Na deze dans werd er een pauze ingelast. Peter had een aantal prachtige boeken over Polen en de Poolse klederdracht meegenomen en deze bij de pauze op de tafel bij binnenkomst uitgestald. Dans nr 6 ‘Szot Madziar i Czardasz slaski’ (nr. 22 op cd) een nummer met afgewisseld langzame en vrolijke muziek met een Hongaars en een Pools deel. Hierin kwam het figuur met het langzame figuur van de hakken naar rechts en links enz. Komen we al weer bij dans nr 7  ‘Walczyk Lubelski’ (nr 25 op cd) tijd voor een rustigere dans. In Polen worden tijdens feesten rustige en snellere dansen / passen gelijkmatig afgewisseld en niet zoals in de andere dansstijlen meer voorkomende eerst een langzaam stuk dat later overgaat in een snel stuk en het langzame gedeelte niet meer terugkomt. De een na laatste dans ‘Klapok’ (nr 8 op cd) is leuk om met kinderen te doen maar ook heel erg gezellig met volwassenen. Een parendans waarbij de mannen in de binnenkring staan tegenover de vrouwen in de buitenkring. Het klapfiguur gaat als volgt: met 2 handen dijklap, handenklap, rechterhand klap met partner en spring 1 plaats naar rechts op zij. Dan met 2 handen dijklap, handenklap, linkerhand klap met nieuwe partner en spring 1 plaats naar rechts op zij. Dan tegenover deze nieuwe partner 2 handen dijklap, handenklap, rechterhand met partner, linkerhand met partner, dijklap, handenklap, 2 handen samen klap met partner en spring een plaats naar rechts opzij. Het geheel herhaalt zich nu met de verplaatsing naar links om weer terug te keren bij je beginpartner. De nationale dans van Polen is de Krakowiak. Maar ik begrijp dat er wel nog een verschil is tussen de nationale Krakowiak en de regionale versie. De laatste dans van de middag was ‘Krakowiak Podlaski’ (nr 12 op cd) Een pittige maar en leuke dans.

Omdat Ineke tegen het eind van de middag wel genoeg gedraaid had, vooral de dames hadden het wat dat betreft zwaar, en het voor gezien hield, heeft zij op Meta’s verzoek de taak op zich genomen om wat foto’s te maken. Zo kunnen we gelukkig nog wat foto’s op de internetpagina plaatsen. Ik durf niet te zeggen welke foto bij welke dans hoort.

Zijn wij tijdens de les gewend om te spreken over figuren in een dans, Peter had het steeds over elementen en vroeg dan of dit element duidelijk was en of het op muziek gedaan kon worden of dat het nog even herhaald moest worden.
Veel wijzigingen in figuren worden met lichte beweging in de hand door de man aangegeven. Bijvoorbeeld als de dame op de uitgangspositie teruggezet moest worden of de inzet van een draai. In één dans moest bijvoorbeeld bij de Polka één paar handen hoog gehouden worden. Bij het direct aansluitende polka deel werd dat paar handen verplaatst naar de heupen en dit was dan het teken dat op de 3e tel van de polkapas even diep, door de knieën gezakt moest worden. En dat is best wel lastig maar ging toch wel.
Om kwart voor 5 waren alle dansen nog wel weer herhaald en werd er nog even een dankjewelpresentje aan Peter gegeven en kon er nog even nagepraat worden. Loes moest nog even één dans duidelijk opnemen en daar was dan ook nog even tijd voor. Met z’n alle werd alles weer opgeruimd en ruimschoots op tijd kon het alarm weer aangezet worden.
We kunnen terugkijken op een hele leuke, gezellige en geslaagde dansmiddag.
Meta

ESTAFETTE KOOKRUBRIEK

Koken doe ik heel graag. En als ik ergens ben, en ik eet iets lekkers, probeer ik altijd het recept te vragen. Want samen met een vriendin verzorg ik regelmatig buffetten in midden-oosten stijl en nieuwe gerechten daarvoor zijn daarom natuurlijk altijd welkom.
Het recept van deze auberginesalade kreeg ik van Hannah Verhulst, zij kookt regelmatig op Folkcamp Eerde, en daar heb ik deze salade dan ook van haar geproefd. Ik kreeg het recept, onder voorwaarde dat ik het zou presenteren als ‘Hannah’s auberginesalade’.

De hoeveelheden in dit recept zijn gewoon berekend op een schaaltje vol, waar je met zeker 4 à 6 mensen van kunt eten (als bijgerechtje).
Wij hebben het zelfs al een keer gemaakt voor een man of 50… Dat zijn heel veel aubergines…

HANNAH’S AUBERGINESALADE
Deze Israëlische auberginesalade smaakt heerlijk als dip met een stuk turks brood, maar kan ook heel goed bij kip met rijst, of bij een broodje shoarma of falafel.
INGREDIËNTEN                                                              recept anja dec 2016
2 aubergines
1 rode paprika
1 blikje tomatenpuree
scheutje azijn of citroensap
klein beetje chilipoeder
1 schepje suiker
1 teentje knoflook,
geperst zout

De aubergine in stukjes, grote dobbelstenenstenen snijden. Met zout besprenkelen en laten staan in een zeef waardoor het vocht eruit loopt.
Afspoelen om het zout te verwijderen en vervolgens bakken in een ruime hoeveelheid olijfolie of frituren. Laat uitlekken op keukenpapier.
De rode paprika’s blakeren boven de gasvlam, vervolgens onder de stromende koude kraan de zwartgeblakerde schil te verwijderen.  Of doe ze in een braadzak en leg deze vervolgens in de oven op 180˚, tot de vellen loslaten. Verwijder de vellen en zaadlijsten.
De paprika’s in stukken snijden ter grootte van de auberginestukjes. Door deze manier van werken wordt de suiker in de paprika’s omgezet in karamel.
De overige ingrediënten op smaak toevoegen. Misschien op het einde iets water toevoegen om het wat smeuïger te krijgen.

Anja

 

Hieronder een selectie uit het Karoenblaadje van OKTOBER 2016

Wil je het volledige digitale karoenblaadje ontvangen wordt dan ondersteunend lid voor € 15 per jaar ovv ondersteunend lid seizoen 16/17 en je emailadres  en je ontvangt ca. 4x per seizoen het komplete digitale blaadje in je emailbox

  • Liedtekst
  • you tube tips
  • nieuw museum in Amsterdam
  • estafette kookrubriek

LIEDTEKST

Achinoam NiniTanja heeft de liedtekst aangeleverd van de Israëlische dans waarmee ze dit seizoen is begonnen hem aan te leren maar waarvan ze de muziek afgelopen seizoen al op de cd had gezet. Tekst en muziek zijn van Shalom Hanoch. De Engelse vertaling is van de zangeres NOA (Achinoam Nini). Ter nagedachtenis van de vermoorde premier Ministor, Yitzhak Rabin

 

NIGA EL HACHALOM                                         WE’LL TOUCH THE DREAM

Ze avar ze nigmar                                                        Now its gone, now its passed
Ktze chalom vedai                                                       On the edge of a dream we linger …
Chol hazman shenashar                                             How the sands of lime
Bein etzbeotai                                                               Have slipped between my fingers

Ze avar ze nigmar                                                        Now its gone, now its passed
Letamid ulai                                                                 Forever. It appears …
Ma’agal shenisgar                                                       A circle that’s been closed
Venisharta chai                                                            And I’m still alive, still here

Nipagesh nitrae                                                            We shall meet
Lev ohev eino to’e                                                        And see each other
Kmo el yam nizrom nizrom                                       For a loving heart can not go wrong
Nevakesh ad shenagia                                                 Like rivers to the sea we flow, we stream
Veniga el hachalom                                                      Strive till we arrive to touch the dream

 

YOU TUBE TIPS
Met de Poolse dansmiddag in ons hoofd hebben we een aantal links gezocht om alvast in de stemming te komen. De meeste zijn van optredens in verschillende mooie en meestal zeer kleurrijke Poolse klederdracht.

https://www.youtube.com/watch?v=8f4US-1EWx0 Sivo festival Odoorn van         4 augustus 2016.
Na ca. 9 minuten wordt in andere klederdracht gedanst. En al heeft de volgende link niets met Polen te maken kijk dan toch eens op https://www.youtube.com/watch?v=kASREG15oBM dat er toch heel anders uit ziet.

https://www.youtube.com/watch?v=lzjZVsGGaHc Lavoorkpo Roosendaal kinderen op school doen een Poolse dans

https://www.youtube.com/watch?v=Rg1MMZwgqYs Jong geleerd is oud gedaan. Optreden van een kindergroep

https://www.youtube.com/watch?v=TKQe9x-10yM Nationale dans van Polen

https://www.youtube.com/watch?v=y7AfORA2DyQ Krakowiak, een van de Poolse nationale dansen

https://www.youtube.com/watch?v=OeQ6jYzt6cM een lied met Engelse vertaling in beeld

https://www.youtube.com/watch?v=gqPTuZvJZi4 Kujawiak Oberek

https://www.youtube.com/watch?v=p6Im8PpwgKc Zonhoven groet groep Wisla

https://www.youtube.com/watch?v=LaAHv8xgkJ0 Lubelski in Brunssum door seniorendansgroep, ofwel volwassenen.

https://www.youtube.com/watch?v=38e6v4djlDw Poose zang

https://www.youtube.com/watch?v=hw6HQKUjzjE zang en dans

https://www.youtube.com/watch?v=LlrssiszQQ4 Zespół Mazowsze “Krakowiak”

NIEUW MUSEUM IN AMSTERDAM

Riet vond een artikel in het parool van maandag 27 juni j.l. over de oprichting van een nieuw museum, nl het Klederdrachtmuseum op de Herengracht om de hoek van de Leidsestraat in Amsterdam. Met de volgende link kunnen jullie het volledige artikel lezen: http://hetklederdrachtmuseum.nl/wp-content/uploads/2016/07/HetParool-27juni2016P36-1.pdf

Het Klederdrachtmuseum van Nederland belicht het vakmanschap, de artisticiteit en de passie waarmee de Nederlandse klederdrachten tot stand zijn gekomen. De collectie omvat een dwarsdoorsnede van de streekdrachten en volkskunst per regio. Het museum telt 7 kamers, geschilderd in de voor een bepaalde regio kenmerkende kleuren en motieven. Kom langs en ontdek aan de hand van de kostuums en de verhalen een bijzonder aspect van de Nederlandse cultuurgeschiedenis!

Bovenstaande tekst is overgenomen van de pagina van het museum:
http://hetklederdrachtmuseum.nl/   Kijk voor openingstijden en prijzen op de pagina. Er is ook een museumwinkel in het pand gevestigd.

ESTAFETTE KOOKRUBRIEK

Meta had mij gevraagd om voor het vorige Karoenblaadje een recept te geven, maar helaas door de drukte kon ik hier geen “ja” op antwoorden. Aangezien ik 15 juni ging stoppen met werken, dacht ik dat ik dan wel tijd over zou hebben, dus heb ik Meta beloofd om voor het eerste blaadje van het nieuwe seizoen een recept te schrijven. Alleen moet ik nu nog opschieten, want het is al weer eind augustus .Maar ik heb het volgende recept uitgekozen: SHEPERD’S PIE. Eigenlijk hoorde dit recept dus in het vorige Karoenblaadje thuis.     shepards pie

40 jaar geleden kreeg ik een nieuwe collega, die getrouwd was met een Engelsman en we werden naast collega’s ook vriendinnen tot op de dag van vandaag. Daar maakte ik voor het eerst kennis met dit gerecht en vond het heel lekker.
Als ik mensen op bezoek krijg en ze hebben dit nog niet bij mij gegeten, dan zet ik ze dit meestal voor.

SHEPERD’S PIE is een eeuwenoud Engels recept. Van oorsprong werd het gemaakt met restjes vlees en aardappel. Traditioneel wordt lamsgehakt gebruikt. In plaats daarvan is rundergehakt heel goed te gebruiken, al heet het gerecht dan officieel Cottage Pie.

INGREDIENTEN voor 4 personen

Voor de vulling: Voor de aardappelpuree:
500 gr gehakt (lam of rund) 500 gr aardappelen
2 grote winterpenen in halve plakjes scheutje slagroom of melk
1 grote ui, gesnipperd
3 tl boter
olijfolie
2 eigelen
klein blikje tomatenpuree
geraspte Parmezaanse (of belegen Goudse) kaas
klein blikje gepelde tomaten in stukjes
versgemalen peper en zout naar smaak
4 tenen knoflook
Worcestershiresauce
1 el verse of gedroogde oregano
versgemalen peper en zout naar smaak

Bereidingswijze
Kook de aardappels in een ruime hoeveelheid water tot ze gaar zijn. Giet ze af, voeg alle ingrediënten voor de aardappelpuree toe en maak er een mooie, zachte puree van. Gebruik zo nodig wat extra slagroom, melk of boter tot de puree de consistentie heeft die gewenst is.
Verwarm de oven voor op 200 graden
Kook de winterpeen beetgaar.. Verhit de olijfolie in een flinke pan. Fruit de ui tot goudgeel en doe het gehakt in de pan en blijf erin roeren tot het gehakt rul en bruin is. Voeg fijngesneden knoflook, oregano toe en roer even door. Voeg tomatenpuree, gepelde tomaten en laat een minuut of 5 door pruttelen.
Worcestersaus naar smaak toevoegen. Schep het gehaktmengsel in een ovenschaal. Hier bovenop leg je de beetgaar gekookte winterpeen en doe dan de aardappelpuree er overheen en strijk glad met de bolle kant van een lepel.
Verdeel lekker veel kaas over de aardappelpuree. Zet de Sheperd`s Pie ongeveer 20 minuten in de oven, tot de kaas gesmolten is en een bruin korstje heeft.

Eet smakelijk !!schaapherder

Thea

 

 

Hieronder een selectie uit het Karoenblaadje van juni 2016

Wil je het volledige digitale karoenblaadje ontvangen wordt dan ondersteunend lid voor € 15 per jaar ovv ondersteunend lid seizoen 16/17 en je emailadres  en je ontvangt ca. 4x per seizoen het komplete digitale blaadje in je emailbox

  • Verslag van het Samen Gezellig Dansen van 28 mei jl  de bijbehorende foto’s staan op de fotopagina
  • Het blaadje had een thema Engeland en hiervan plaatsen we een paar kleine stukjes op de pagina
  • Uiteraard een Engels recept
  • you tube tips met hierin uitsluitend Engelse dansen, Morris dansen en dansen die door de jaren heen zijn aangeleerd

VERSLAG INSTUIF 28 MEI 2016 OLV TANJA JAGER

Op de laatste les voor de instuif hoorden we al van verschillende personen dat zij niet of waarschijnlijk niet zouden kunnen komen. Dat zag er dus niet zo goed uit en dan maar hopen dat er wel wat mensen van buiten de vereniging komen.
Om 19:00 uur werd ik gebeld door José hoe laat we naar binnen mochten en of ik dan kon komen om te openen. Oeps, daar had ik niet op gerekend want zij heeft zelf een sleutel. We mochten om kwart over 7 naar binnen.

Gelukkig kwamen er ook een paar personen uit Lelystad en van Hinky Dinky en kwamen er toch iets meer Karoeners dan verwacht. Regelmatig moest Tanja wel even vragen om verzoekdansen op te schrijven al was dat wel lastig omdat er geen lijsten aanwezig waren van de dansprogramma’s en men meestal niet meer goed de namen onthoudt van de dansen die ze leuk vinden of niet weet of Karoen de dans wel in het programma heeft. Gelukkig lukt het ook wel om aan Tanja de dans proberen te beschrijven. Als we zeggen dansje van Joke dan weet zij wat er mee bedoeld wordt of hadden we gezegd het dansje met ‘hee’ dan had ze het ook geweten nl Ne Vjerrujesce parmeti, een Kroatisch liefdesliedje. En zo is er altijd wel een mogelijkheid om je dans te beschrijven en de dansleiding het verrassend vaak toch weet.
Er zijn zowel oude als nieuwe dansen gedaan. Omdat er ook mensen van andere groepen aanwezig waren en Tanja toch iedereen zoveel mogelijk mee wilde laten dansen moest ze bij enkele dansen toch eerst vooraf nog even een uitleg geven. Dat was onder andere het geval bij de Cornish six hand reel uit Engeland met een startopstelling in lijnen van 3 paren naast elkaar. De hele dans blijf je met je eigen 3 paren maar verander je als paar binnen de lijn van plek aan het eind van een serie afgeronde figuren. Bij Broken sixpence, een contradans uit Noord-Amerika schuif je elke keer een plaats in de rij op van ‘boven naar beneden’. Bij deze laatste dans worden de figuren afgeroepen door een caller waarmee je je dus niet echt kunt vergissen in de volgorde van de figuren. Om ongeveer half 10 werd het dansen gestopt om een gezamenlijke pauze te houden en even wat te kunnen drinken.

Er is veel door de hele groep gedanst en er kwamen zowel oude(re) als recente dansen aan bod. Oude dansen die nog regelmatig langskomen en vanavond ook bij ons zijn gedaan zijn onder andere Na Purt, Asjino oro, Cupino kolo en Ashre Haisch. Ook dansen uit workshops of speciale dansavonden komen nog wel eens langs: van Ljubko Manevski is Oroto Počna gedanst. De passen op zich zijn eigenlijk niet moeilijk en er zijn maar 2 figuren, maar die zijn wat passen volgorde bijna omgekeerd aan elkaar. Maar dat maakt het juist lastig om te weten in welk van de figuren je zit om dit dan met de juiste passen af te sluiten, want beide figuren hebben wel elk eigen afsluitende passen. De door Tanja meegebrachte verschillende sjaaltjes zijn niet voor niets meegenomen. Hiermee is de sierlijke Dušo moja gedaan uit de workshop van Guus van Kan en Pirinsko horo, een parendans met sjaaltjes ooit aangeleerd op een Bulgaarse dansavond van Leo Woudman en die we op de lesavonden hebben herhaald. Met de witte mini-lakens is de nieuw Nederlandse dans ‘schone lakens’ gedaan, een parendans uit dit seizoen. Het lastigste bij deze dans is het in de juiste richting opschuiven dus dit onderdeel is vooraf wel even goed afgesproken.
Een dans met mooie zang is Nie Boudite, een parendans in een kring. Om 23 uur werd de laatste dans ingezet, de mooie Dani sivej nasata Macedonia waarvan we helaas alleen de titel mee kunnen zingen maar dat doen we dan wel enthousiast. We hebben met een kleine 20 personen toch een gezellige Samen Gezellig Dansen gehad.Na het overhandigen van de dankjewelpresentjes aan Tanja, en aan José en Swanhilde van de instuifcommissie, werd met vele handen alles heel snel op de plaats teruggezet, in kratten en tassen gestopt zodat ruim op tijd het alarm weer kon worden ingeschakeld.

UNION JACKunion jack

De vlag van het verenigd Koninkrijk de ‘Union Jack’ is een combinatie van de afzonderlijke vlaggen van Engeland, Schotland en Ierland.
Het rechte rode kruis op witte ondergrond is de vlag van Saint George, de beschermheilige van Engeland. Het Sint-Andreaskruis, wit tegen een blauwe achtergrond, symboliseert de patroon van Schotland. Het diagonale rode kruis van de heilige Patrick staat voor Ierland.
Koning James VI liet in 1606 de Engelse vlag op die van Schotland plaatsen. In 1801 kwam het Sint Patrickskruis daar nog bij. De vlag van Wales werd niet opgenomen in de Union Flag, omdat Wales al veel vroeger geannexeerd was door Engeland.
In eerste instantie was het geen nationale vlag maar werd hij geassocieerd aan het Britse koningshuis. In 1908 werd besloten dat hij als Nationale vlag gezien zou moeten worden maar het heeft even geduurd want pas in 1933 is dat ook daadwerkelijk besloten.

Heel beroemd is het 5 daagse evenement de CHELSEA FLOWER SHOW die jaarlijks meer dan 150.000 bezoekers trekt waaronder de Britse Koninklijke familie en andere beroemdheden. Tijdens de Chelsea Flowershow worden veel nieuwe planten- en bloemenvariëteiten gepresenteerd en nieuwe tuintrends laten zien. Het is oorspronkelijk een wedstrijd voor tuinontwerpers die ook een paar tuinen ontwerpen speciaal voor inzamelacties van goede doelen. De Chelsea Flowershow werd voor het eerst gehouden in 1862 en de officiële naam is Great Spring Show. Het evenement is eerst verhuisd van Kensington naar de Temple Gardens in hartje Londen en uiteindelijk naar de tuinen rond Royal Hospital Chelsea, een bejaarden- en verpleegtehuis voor Britse militairen.

chelsey pensionersEen CHELSEA PENSIONER is een bewoner van het Royal Chelsea Hospital, een bejaarden- en verpleeghuis voor gepensioneerde leden van het Britse leger. Er wonen ca 300 Britse soldaten in en dat is lang niet genoeg ruimte voor alle pensioners die er zijn dus de meesten wonen er buiten. Er zijn dus in-pensioners en out-pensioners. Binnen het hospital en de omgeving wordt ze gevraagd een blauw uniform te dragen. Als ze verder van het Royal hospital reizen moeten ze de kenmerkende rode jas dragen ipv het blauwe uniform. Evenals bij ceremoniële gelegenheden en dan met de driehoekige hoed. Normaal wordt een kleine cilindervormige hoed gedragen. Bij het uniform worden ook de metalen decoraties en insignes gedragen die zij verdiend hebben in hun diensttijd.

ascotEen ander beroemd openluchtevenement zijn de ASCOT PAARDENRACES dat wat toeschouwers betreft na voetbal op de tweede plaats komt. De populariteit van de paardenrennen in Engeland is te danken aan de Engelse Koning James I die in de 17e eeuw besloot om alleen maar de moedigste paarden en die met het meeste uithoudingsvermogen met elkaar te kruisen. Een hoogtepunt van de vlakke paardenraces die voornamelijk in de zomer worden gehouden is de Royal Ascot. Deze zijn omgeven door hoeden, jurken en feesten waarbij dan het Engelse drankje Pimms, een likeur, gedronken wordt. Voor de dames zijn hoeden verplicht en ze mogen geen blote schouders. Voor de heren is een hoge hoed en een grijs of zwart pak verplicht. Er is tijdens de race meer aandacht voor de kleding van de bezoekers dan voor de winnaars. De Ascot renbaan werd in 1711 door koningin Anne geopend.
De kledingregels zijn wat losgelaten om meer bezoekers te trekken maar men is er nu over bezig om die voor het formele gedeelte van de Ascot weer aan te scherpen. In het minder formele deel, de Silver Ring, hoeft men zich niet aan de voorschriften te houden. Koningin Elizabeth heeft sinds 1945 nooit een race gemist.

WELL DRESSING is een gebruik dat vanaf Hemelvaart tot diep in de zomer verspreid over Derbyshire (Peak District) is te zien. Waterputten en bronnen worden met bloemen versierd, onder auspi­ciën van de Kerk.
Ook op met klei bedekte planken, die rechtop gezet worden, worden onder andere van bloemen, kiezelstenen en schelpen prachtige voorstellingen gemaakt, die uitsluitend uit natuurlijke, onbewerkte materialen mogen bestaan. Vaak worden hiervoor christelijke afbeeldingen, sprookjes en legenden of de seizoenen gebruikt.

WISSELING VAN DE WACHT EN TROOPING THE COLOUR ZIJN PRACHTIG OM TE ZIEN.

In plaats van het artikeltje uit het blaadje geven we hieronder alleen een paar you tube links.
https://www.youtube.com/watch?v=VaBCKM_UxeM
Wisseling van de wacht Buckingham Palace Londen

https://www.youtube.com/watch?v=hcaU4R8OCbw
Royal Guards fails compilatie 2013

https://www.youtube.com/watch?v=F6VIWTVxtMU
Trooping the colour 2015 full version (1:10:15)

MORRISDANS
morris dansAdlington_largeDe Morrisdans is een Engelse volksdans die meestal begeleid wordt door muziek. De eerste melding van morrisdansen stamt uit de late 15e eeuw.
Kenmerkend aan de kleding van de morrisdansers zijn de “Garters”, de leren kappen met belletjes en strookjes stof, welke om de scheenbenen gebonden worden, en de Baldrics, gekruiste sjerpen waarbij op de kruisingen de symbolen van hun groep aangebracht zijn. Het springen en stampen op de grond, het laten rinkelen van bellen, het slaan met stokken en andere vormen van “herrie” maken waren methodes om geesten te verjagen en de aarde tot leven te wekken. De muziek bestaat traditioneel uit een blaasinstrument en trommel of viool. Het meest gebruikte instrument is de trekzak. Er kunnen ook andere accordeons of tonnen worden gebruikt voor de begeleiding. Cotswolds zwaarddansers worden vaak alleen begeleid door een enkele speler, in het noordwesten meestal wel een bandje, soms met een trommel.
Morrisdansen zijn figuurdansen die meestal in 2 rijen van drie of vier man wordt gedanst. Ze kunnen onderverdeeld worden in een aantal hoofdvormen per streek en stijl per dorp. De ‘fools’ hebben een eigen rol binnen de morrisdans. Ze halen geld op terwijl de dansen worden uitgevoerd en vermaken het publiek met hun streken. Ze betrekken het publiek bij de dans en bestraffen toeschouwers die de orde van de dans dreigen te verstoren. Ook in Nederland zijn een paar morrisdansgroepen actief.

furry danceFURRY DANCE
Een traditie van dit eeuwenoude lentefeest dat uitsluitend in Helston in Cornwall plaatsvindt op 8 mei ‘Flora day’, de naamdag van de aartsengel Michaël, beschermheilige van de parochie.
De jeugd danst al vroeg in de ochtend, maar de hoofddans begint op het mid­daguur in aanwezigheid van de burgemeester in vol ornaat.
De dansers trekken door alle winkels, huizen en tuinen van het stadje om voorspoed en zonneschijn te brengen. De dansers en muzikanten dragen een lelietje van dalen wat het symbool is van Helston. De heren links met de bloem naar boven en de vrouwen rechts met de bloem naar beneden. Mannen dragen grijze hoge hoeden en de vrouwen dansen in hun mooiste jurken compleet met een hoed(je).
Ondanks de duizenden toeristen die komen kijken, heeft het evenement zijn oorspronkelijke karakter behouden en is het nooit commercieel geworden. Het is een eenvoudig lentefeest gebleven.
Op https://www.youtube.com/watch?v=rjaECJaVCPY een ruim 2 uur durende opname van Floraday 2016 waarbij goed te zien is hoe er door grotere en kleine straatjes en park geslingerd en gedanst wordt en al die tijd alleen maar dezelfde melodie.

Onderdeel van dezelfde dag is HAL-AN-TOW, een mysteriespel met historische thema’s. Deze optocht met hierin de figuren Friar Tuck, Robin Hood, St. George en St. Michael is half negen en om half 10 smorgens. Ze voeren een strijd van goed tegen kwaad. Ze lopen en zingen. Uit het daarbij gezongen lied blijkt dat met deze dans de zomer wordt begroet en afscheid wordt genomen van de winter.https://www.youtube.com/watch?v=S7T1YsrLaok

EEN ENGELS RECEPT
Een Engelse specialiteit is de afwisseling in bereiding van vlees.
Als mousse in een puddingvorm gebakken, gepekeld en gekookt, varkensvlees uien en appels op een bed van aardappelpuree gebakken in de oven, Roastbeef met Yorkshire Pudding, Toad in the hole ofwel varkensworstjes in pannenkoekbeslag.
TOAD IN DE THE HOLE

toad in the holeEen eenvoudig en heerlijk recept voor 4-6 personen

Vroeger werd dit gerecht klaargemaakt met stukken vlees in plaats van met worstjes waarbij dan vaak vleesresten werden gebruikt waardoor het soms als armoedig werd bestempeld.

Benodigdheden:
75 gram zelfrijzend bakmeel
½ tl zout
2 eieren, losgeklopt
2,5 dl melk
8 dikke stevige varkensworstjes
50 gr rundervet
1 kleine ui, in dunne ringen
150 gr tarwebloem

Verhit de oven voor op 210°C (190° C gas)
Zeef meel en zout in een grote kom.
Maak een kuiltje in het midden. Giet er geleidelijk een mengsel van melk en eieren bij en klop alles glad.
Prik de worstjes in met een vork.
Doe de helft van het vet in een lage grote ovenschaal. Verhit het vet in de oven terwijl u de worstjes bereidt: Verhit de rest van het vet in een grote koekenpan en bak de worstjes in 5 minuten goudbruin. Doe ze over op een bord. Bak de uien 3 minuten in de pan tot ze zacht zijn.
Leg de worstjes en de uien in de voorverwarmde ovenschaal.
Giet snel het beslag over de worstjes en bak 30 minuten in de oven tot het beslag gaar en goudbruin is.
Direct opdienen met mosterd.

Op het platteland worden de kerstgebruiken nog in ere gehouden en komen de klassieke feestgerechten op tafel. Vroeger was een grote varkenskop, met lauriertakken versierd, het middelpunt van de feestmaaltijd, een herinnering aan de tijd van de Romeinen. Inmiddels heeft de kalkoen de varkenskop vervangen, maar deze wordt niet gebraden of gekookt maar gestoofd. Vertaald zegt een Engels gezegde: Kalkoen koken is hem bederven, en kalkoen braden een verlies. Maar voor gestoofde kalkoen zou ik een moord willen doen!

CIDER, een andere typische Engelse drank, wordt gemaakt en gedronken in veel verschillende landen. De meeste cider wordt gemaakt (600 miljoen liter per jaar) in het Verenigd Koninkrijk  waar het met name in Zuid-Engeland populair is. Daarnaast zijn Ierland, de Franse regio’s Bretagne en Normandië en de Spaanse regio’s Asturië en Baskenland echte ciderstreken. Nederland heeft geen cider traditie. In België wordt deze alcoholische appeldrank wel geproduceerd.

Cider wordt gemaakt van het sap van vruchten vooral appels, in principe zonder toevoeging van extra suiker. Oorspronkelijk werden de appels in een cirkelvormige bak door een stenen molenwiel tot pulp gemaald. Dit proces is nu meestal geautomatiseerd. De smaak van cider kan enorm variëren van zoet naar droog. Aanvankelijk is de drank troebel door het bezinksel, maar door filtering en fermentatie kan de kleur variëren van lichtgeel, via oranje naar bruin. Er zijn ook appelrassen die een volkomen heldere cider geven zonder dat er filtering aan te pas komt. Er worden ciders met en zonder koolzuur gemaakt; de variant met koolzuur komt echter het meest voor.

De traditionele appelrassen hebben vaak een hoger alcoholpercentage en een sterkere appelsmaak. Appels die zijn gekweekt voor consumptie zijn ook geschikt voor het maken van cider, hoewel regionale cidermakers vaak een voorkeur hebben voor het gebruiken van een mix van gewone appels en speciale ciderappels. Er zijn ook veel verschillende cultivars speciaal gekweekt voor het maken van cider.
Het verschil tussen cider en appelwijn ligt in het gebruik van toegevoegde suikers: in authentieke cider zijn alleen de vruchtsuikers van appels vergist, terwijl aan de most van appelwijn suikers zijn toegevoegd.

pressing apples for cider; taken at La Faîs'sie d'Cidre, Hamptonne, Jersey 22 October 2006  - auteur Man vyi

De pulp wordt naar de ciderpers verplaatst. Daar werd het in lagen gelegd op een stapel die ook wel bekendstaat als the cheese (de kaas). Het sap werd uit de ‘kaas’ geperst nadat eerst ter filtering tussen de lagen pulp schoon vers stro of haren dekens waren gelegd. Meestal afgewisseld met houten rekken, tot er een blok van ongeveer 12 lagen was ontstaan. De pulp mag niet te lang aan de lucht worden blootgesteld om oxidatie tot een minimum te beperken. Na een laatste zeefbeurt werd het in houten vaten gegoten. De uitgeperste pulp werd aan de boerderijdieren gegeven als wintervoer, gecomposteerd, of weggegooid. Er werd ook wel likeur van gestookt.
Kort voordat de gist alle suikers naar alcohol heeft omgezet, wordt de most naar andere vaten geheveld. Het is belangrijk om de cider zo min mogelijk bloot te stellen aan zuurstof om oxidatie, verkleuring en besmetting met bijvoorbeeld de azijnbacterie te voorkomen. Daarom worden de vaten zodanig afgevuld dat er geen lucht meer in zit.

YOU TUBE TIPS
Hieronder een paar links van de Engelse countrydans ‘Cornish Six hand reel’ die wij op beide groepen dansen. https://www.youtube.com/watch?v=mtcp0lB_sX8 hier kan je goed zien hoe de dans gedaan wordt
https://www.youtube.com/watch?v=fZhjheik3oo door de Engelse groep the village dancers buiten op het gras gedanst.

Willow tree is een dans die in een longway wordt gedanst en nog vaak op instuiven wordt gedaan. Onderstaande links om het geheugen even op te frissen.
https://www.youtube.com/watch?v=gSP-t0I0LcA hier is duidelijk te zien hoe de dans in zijn werk gaat.
https://www.youtube.com/watch?v=D64s3QD1log veel dansers in een volle zaal.
https://www.youtube.com/watch?v=KTnobg16Slk een heel andere uitvoering van een willow tree namelijk door Morrisdansers met een verrassend slot

Nog wat demonstraties van andere morrisdansen van verschillende Morrisdansgroepen. Er bestaan ook morrisdanswedstrijden en er is een dag van de morrisdans.
https://www.youtube.com/watch?v=7Yww40XkDNA met sjaaltjes en stokken
https://www.youtube.com/watch?v=ZvvYxTy2ODQ waarbij aan het eind alle deelnemende groepen met elkaar mixen.
https://www.youtube.com/watch?v=R8MmDebC1ZcSword met zwaarden
https://www.youtube.com/watch?v=7fmAcKmeRy8 met zwaarden
Sword dance, oorspronkelijke uitvoering waar een onderdeel uit de ‘keukenblues’, de laatste dansserie van de voormalige demonstratiegroep van Karoen, op is gebaseerd en andere variaties van Sword dances.
https://www.youtube.com/watch?v=nADwsDwla3w hier zijn verschillende dansen achter elkaar te zien door verschillende groepen.

Hieronder een aantal Engelse dansen die door Karoen zijn aangeleerd. Ook sommige oudere dansen worden nog weleens op een instuif gedaan.
Slaunch te Donogal 83-84 en 90-91 https://www.youtube.com/watch?v=L7_VEJRZrdw
Levi Jackson Rag 85-86 https://www.youtube.com/watch?v=ybeLwl1Vj3c met uitleg
Symetrical fours 92-93
Blue eyed stranger 93-94
https://www.youtube.com/watch?v=8u1fZYsE5So
Crossing on the ferry 00-01
Willow tree 01-02
Shetland Reel 08-09 https://www.youtube.com/watch?v=iCAachMts5o
Olivers Maggot 14-15 https://www.youtube.com/watch?v=C8TTyuf-LkQ

Hieronder een selectie uit het Karoenblaadje van februari 2016 dat voor een groot deel geweid was aan ons jubileumfeest van 16 januari j.l.

  • Verslag van ons jubileumfeest geschreven door Nico Schaap
  • Vertaling van een liedtekst uit de workshop van Angela
  • Estafette Kookrubriek

JUBILEUM ALLERHANDE: VERSLAG JUBILEUM  

Walter en Statler bij het 35-jarig bestaan van Karoen

jubileum glasbak

Als je niet op het 35-jarig jubileum van Karoen bent geweest dan vraag je je waarschijnlijk af wat deze twee Muppets met Karoen te maken hebben.

Niet dat ze meedansten of zo, maar het eerste wat je opviel als je de zaal van de “Glasbak” binnen kwam, is de loge met deze twee heren erin. Zij keken naar het dansend en trommelend volkje en zagen dat het goed was. Geen cynisch commentaar of opmerkingen!!

Zoals hierboven al gemeld; Karoen bestond 35 jaar en dat werd gevierd in de “Glasbak” met een workshop Djembe, Toppers van toen dansen en een bal met orkest Yargon.

Het was een leuke dag waarbij een groot aantal mensen elkaar na jaren weer eens tegen kwamen en uiteraard de gelegenheid hadden om bij te praten en/of herinneringen op te halen. De dag begon met een workshop Djembe o.l.v. Pia en Michael. Door de heldere uitleg trommelden we er al snel lustig op los en waren sommige al een solo (al dan niet bewust) aan het spelen. Daarna kwam Angela met een aantal “Goude Oude” dansen. Ook al had je al jaren niet meer gedanst (zoals ondergetekende), door Angela’s uitleg lukt het toch altijd weer om in een kring dezelfde kant op te gaan als de rest van de groep.

Om een uur of zes was er voor degene die zich daar voor opgegeven hadden een buffet. Er waren door diverse mensen allerlei lekkere dingen gemaakt en we hadden weer voldoende energie om aan het bal deel te gaan nemen. Dat stond o.l.v. Tanja en begeleid door een fantastisch orkest. Het bleef de hele avond druk op de dansvloer omdat er een goede mix was van “pittige” en “langzame” dansen.

Om 11 uur was het helaas voorbij en moeten we maar gaan wachten op het 40-jarig jubileum 😉

Iedereen die heeft meegeholpen om dit 35-jarig jubileumfeest tot een succes te maken; HARTELIJK BEDANKT.

Nico Schaap

JUBILEUM ALLERHANDE: 

Ik, Meta, werd ‘s morgens gebeld door Kim van Schie die aanbood om gratis een video opname te maken als presentatie voor toekomstige klanten voor haar eigen nieuw opgezette bedrijfje. Zij had ons jubileumfeest gevonden toen zij op zoek was naar een leuke activiteit voor dit doel.
Inmiddels is de link ontvangen waarop het korte filmpje te zien is wat zij van deze opnames heeft gemaakt. https://vimeo.com/152080112

JUBILEUM ALLERHANDE:  LIEDTEKST 

Tijdens de workshop Toppers van Toen had Angela een dans uit Rusland, Yolotchki metyolotchki-Tsjastoesjki waarbij ze de vertaling helemaal voorlas. Deze vertaling was veel minder leuk dan de dans zou vermoeden.   (Volksdans, waarbij de dansers de tekst van elk couplet improviseren, meestal met een grapje. Man en vrouw wisselen elkaar af. Het refrein is onzin: ‘Kerstboompje, kerstboompje, bezem, bezem).

En hier dan nu alleen even de voorgelezen vertaling:

Accordeonspeler, kom hier op het plein,
Ik heb nog nooit gedanst op de muziek van jou accordeon.

Schep niet op over je schoonheid, je bent niks mooier dan anderen.
De paarden in de stal waren zelfs bang voor je, toch?

Mijn geliefde kust me niet, hij zegt dat hij bang voor me is.
Maar liefde zonder kussen is hetzelfde als een koe zonder staart.

We zullen door het dorp gaan en elk meisje een cadeau geven:
Voor de één een zoon, voor de ander een dochter: wij moeten de meisjes helpen.

Wie heeft zo’n geliefde als ik? Ik heb een lulletje rozenwater.
Alle mannen werken, maar mijn liefje zit thuis.

Een jongen loopt glimlachend over de markt.
Hij laat zijn gouden tanden zien, zijn mond blijft open staan.

Ik heb bij mijn buren twee kranen open laten staan,
Om ze te herinneren aan het lot van de Titanic.

Mijn liefje heeft koolzwarte ogen en spreekt nooit met boers accent.
Maar als ze zingt dan brouwt ze erg.

Mijn liefje ging vreemd en reisde op een kat naar de Krim.
Maar ik heb geen horens gedragen, want ik heb hem op de koe ingehaald.

Ik wilde met hem trouwen, maar mijn moeder had geen koe als bruidsschat.
En geen enkele huwbare man wilde me zonder koe.

Wij hebben de tsjastoesjki voor u gezongen, geëerd publiek
En houdt uw hand op uw beurs, want we hoeven er geen roebels voor.

ESTAFETTE KOOKRUBRIEK

Afbeelding17Vanaf 1979 gingen we, Corrie en man Kees, met de kinderen op fietsvakantie. Fietstassen en tenten (lichtgewicht) op de fiets. Fietskar waar stoelen + gastank en gasstel ingingen enz. Eigen kleding in een eigen fietstas.

Op de eerste dag werd er steevast om dit recept gevraagd. Goed voor fietsers.

Fietsvakanties doen we nog steeds, maar nu wordt onze bagage verhuisd door een bus of het hotel waar wij slapen.
Het recept:

Kapucijners met sperziebonen in de pan

Benodigdheden:
300 gr speklappen
30 gr margarine
2 uien
1 theelepel sambal
1 blikje tomatenpuree
1 dl bouillon
1 literblik sperziebonen
1 literblik kapucijners
Peper en zout

De speklappen in repen snijden en bruin braden.
De gesnipperde ui en de sambal erbij roeren en meebakken.
De tomatenpuree, bouillon en de kapucijners erbij, roeren en de massa nog ± 15 minuten laten pruttelen.
De sperziebonen laten uitlekken en erbij doen.
Goed doorroeren en nog even doorwarmen.
Peper en zout naar smaak er bij doen.

Hieronder een selectie van het digitale Karoenblaadje van december 2015

  • Verslag van de workshop  ‘in het spoor van de Gagaoezen’ (zonder foto’s)
  • Estafette kookrubriek

WORKSHOP ‘IN HET SPOOR VAN DE GAGAOEZEN OLV DOMINIKE KARANTZOUIS 7-11-2015
Eindelijk was er dan 7 november 2015 de “workshop” van de volksdansvereniging Karoen. Het werd een zeer geslaagde middag. Deze begon om 13.00 uur, o.l.v.DominikeKarantzounis. Dit alles in de gymzaal van de basisschool “de Loofhut”aan de Vrijmark te Almere-Haven.
Er was een grote opkomst, en een zeer gevarieerd dansprogramma.
De eerste dans was vooral bedoeld om de spieren wat los te maken en op te warmen. Daarna volgden de officiele dansen geheten:
1.  Oglan. Gedanst door herders van de Gagaoezen van de Republiek Moldavië. Dit was een kringdans.
2. Casilama. Een rijdans uit Griekenland.
Dit waren pittige dansen.
3. Yenin Hamam werd vooral gedanst in Turks stoombad in Turkije.
4. Sapte Pasi uit Moldavie en Roemenië.
Het waren afwisselend rij- en kringdansen.

Daarna was het pauze, waar iedereen van koffie, thee en fris kon genieten. En vooral van lekkere zelf gebakken lekkernijen, zoals cake en koek enz. Verder even ontspannen en een beetje babbelen.
Na de pauze weer verder met verschillende dansen.
5. Sarba de la Cahul afkomstig Republiek Moldavie.
6. Gudi, deze gaat over het gebed van een meisje. Turkije –Zwarte zee en dit was dan ook een langzame, ietwat plechtige dans.
7. Pajduska van de Gagaoezen – Griekenland.
Daarna volgde weer een korte pauze, waar sommige dansers gretig gebruik van maakten, om wat te drinken.
Hierna volgde :
8. Mari Kiz. Dans van de Gagaoezen – Republiek Moldavie.

Nog enkele dansen volgden, waarvan een is vertaald: de 7 pasjes. Daarna nog een keer Gudi. (6).
Laatste dans geheten in z.g. verbasterd Turks “Mariakus”.
Inmiddels was deze middag bijna aan zijn einde gekomen. Er volgden op rytmische muziek nog wat ontspanningsoefeningen, toen was het echt het einde.
Na het bedanken van Dominike Karantzounis, ging iedereen, na het nodige opruimen naar huis. Het was een leuke middag.
Eigenlijk gingen we een beetje in het spoor van de Gagaoezen .

ESTAFETTE KOOKRUBRIEK 
Hierbij het recept van ELZASSER ZUURKOOL

Voor 2 á 3 personen

500 gr gewone zuurkool
1 grote ui in dunne plakken
1 grote eetlepel ganzenvet of roomboter
250 gram rookspek (stukje) Casselerrib of braadworst
1 laurierblad
10-15 peperkorrels
4-8 jeneverbessen
Scheut witte wijn
Flink wat tijd.

Wij hebben een Poolse schoondochter en die is gek op zuurkool, net als haar eveneens Poolse dochter. In Polen eten ze regelmatig zuurkool, met tomatenpuree en kummel, maar ze vinden deze zuurkool bijna zo goed als in Polen.

Meestal begin ik tegen een uur of twee ‘s middags met de zuurkool, dan heeft het tijd genoeg om lekker zacht te worden.

Spoel de zuurkool heel goed af, zodat het nauwelijks meer zuur is. Snij het stukje spek in de lengte in plakken van 1/2 cm. Smelt het vet of de boter in een pan met dikke bodem en bak daarin de ui glazig. Doe de zuurkool en de spek bij de ui. Doe het laurierblad, peperkorrels en jeneverbessen erbij en giet een flinke scheut wijn bij het geheel. Laat de zuurkool in 2 á 2,5 uur zachtjes sudderen. Check regelmatig of er nog genoeg vocht in de pan is en voeg eventueel nog wijn toe.

De zuurkool wordt na zo’n 2 uur rul en krijgt een andere consistentie.

Haal een kwartier voor het einde voorzichtig de spek uit de pan, snijd dit fijn en roer het door de zuurkool. Als je casselerrib erbij eet, moet die even aangebraden worden en een kwartier voor het einde op de zuurkool gelegd worden. Braadworst wordt apart gebraden en samen met de zuurkool geserveerd.

Eet bij de zuurkool gekookte aardappels of aardappelpuree, of eet alleen zuurkool.

Onno


Hieronder een selectie uit het eerste digitale Karoenblaadje van oktober 2015

  • verslag van de slotinstuif van 6 juni jl. tevens afscheid van Angela Reutlinger als dansleidster bij Karoen
  • verslag laatste les van Angela Reutlinger 11 juni jl. bij de donderdagavondlesgroep van Karoen
  • verslag kraam en dansen tijdens Havenfestival Almere zondag 6 september jl.
  • Estafette Kookrubriek

VERSLAG SLOTINSTUIF 6 JUNI 2015 OLV ANGELA & TANJA
Voor overige foto’s verwijzen wij naar de foto’s elders op onze pagina

Met enige vertraging omdat de apparatuur niet helemaal wilde meewerken kon om 20:20 uur worden begonnen met dansen. Omdat er zowel in Lelystad als in Amsterdam ook instuiven waren en een aantal personen al op voorhand hadden aangegeven niet te kunnen was het aantal bezoekers deze keer gehalveerd ten opzichte van vorige instuiven. Er werd begonnen met een vrij recente dans, de mooie Macedonische Oj Vardare Macedonia die we met z’n allen konden dansen en deels meezingen. Hierna volgde een paar erg oude dansen die nog regelmatig en met plezier gedaan worden op instuiven Ashrei Ha’Ish en Na Purt en van wat minder lang geleden de mooie Valse Zeeman. Om tien voor negen leerde Angela ons de Mari Kiz aan, een klein voorproefje van een dansstijl van de komende workshop: in het spoor van de Gagaoezen. Dat Engelse dansen voor verwarring kunnen zorgen is bekend. Bij Olivers maggot besloot het groepje waar Angela bij meedanste om haaks op het andere groepje te gaan dansen. Heel even ging het goed en werd daarna een rommeltje. In plaats van ter gelegenheid van het afscheid van Angela een blokje Israëlisch in te lassen heeft Angela er zelf de voorkeur aan gegeven om een aantal van de favoriete Israëlische dansen door de jaren heen over de avond te verspreiden. Om even voor half tien vonden we dat het tijd werd om Angela op gepaste wijze te bedanken voor haar enthousiasme, meedenken en inzet voor Karoen in de afgelopen 29 jaar. Ze neemt met pijn in haar hart afscheid. De samenwerking met Tanja is altijd prettig geweest en ze wil graag bij gelegenheid nog eens meedoen.
Als afscheidscadeau heeft het bestuur een leuk pakket samengesteld rond het thema thee, want ze drinkt geen koffie. Een dienblad met foto’s van haarzelf tijdens de verschillende activiteiten die ze bij Karoen heeft gedaan, een tea-for-one theesetje, fraaie theebloemen, een theeschoteltje en toepasselijke papieren servetten. Angela vond het een heel leuk en origineel cadeau. Tanja vertelde dat ze altijd prettig met Angela heeft samengewerkt en het ook heel plezierig vond om de laatste jaren de instuiven samen te doen. Hierna werd het cadeau voor Angela gecompleteerd, niet met een boeket bloemen, maar met een theeboeket. Dit bestaat uit diverse theesoorten, wat snoep en een thee-ei, opgemaakt als een boeket bloemen. Ook Angela had een paar kleine presentjes meegenomen. Voor elk bestuurslid een klein hartje met hierin een rolletje papier met een dankwoordje. Voor Tanja een klavertje vier en uiteraard een andere tekst. Tanja dacht dat ze klein kon schrijven, maar dit was kennelijk nog kleiner.
Na deze onderbreking moesten nodig de voetjes weer van de vloer. Een dans van de donderdaggroep Hoop’t Petticoat, in een vierkant van 2 paren. Met z’n allen kon Zonaradikos en Dorozhka worden gedaan. Uit het programma van Guus van Kan werd Bela Rada gedaan, waarbij Angela wijselijk wel even meldde dat, om problemen te voorkomen, zij kop zou nemen bij het indraaien aan het eind, het was tenslotte háár feestje. Bij de volgende Israëlische dans Tash tash (betekent applaus) meldde Angela dat zij Tanja de komende 2 minuten even mentaal zou steunen want Tanja had deze dans zelf net pas aangeleerd gekregen. Angela legde in versneld tempo de whisky kiss reel uit waarbij je een partner nodig hebt. De passen zijn wederom niet moeilijk maar het is wel de bedoeling dat je de juiste richting aanhoud en ook het tempo moet bijbenen met rondgaan en kettingen. Een gezellige dans die ook wel rommelig kan uitpakken. Een andere dans ook weer met rondgaan en een iets kortere ketting én doseido is Indian Princes en ook weer gezellig. Als uitsmijter werd Ahuv Sheli gedaan. Een vlotte Israëlische dans, met veel snelle jemenietjes en sierlijke armbewegingen, die ook bij de dinsdaggroep is aangeleerd.
Na het uitreiken van de dankjewelpresentjes, en een bloemetje voor Marieke omdat dit haar laatste instuif was en zij het bestuur van Karoen verlaat, waren naar mijn idee verrassend snel alle aangebrachte versieringen en apparatuur opgeruimd en stonden ook de banken weer netjes op hun plek.
Met 15 dansers, waarvan het grootste deel van de donderdagavond, is het toch een hele gezellige avond geworden, is er lekker gedanst en was ook Angela helemaal tevreden.
Meta

VERSLAG LAATSTE LES DONDERDAGAVONDGROEP ANGELA 11-6-2015

DSC_0246-bijgesnedenOm 19:30u begon de avond zoals alle anderen. Nadat ik de spullen in de zaal had neergezet en weer wegging om het cadeau op te halen had ze nog niets in de gaten.   Toen om 20u de eerste oud leden die waren uitgenodigd binnen kwamen lopen was Angela blij verrast en verbaasd en hebben we er een heel gezellig avond van gemaakt met zowel dansen van toen als van nu. Om 21u was het tijd om Angela nogmaals te verrassen met het boek vol leuke bladen die in een gebundelde map werden gegeven als cadeau. Ook kreeg ze van de donderdagavondgroep nog een cadeau, een samengesteld cadeau met lekkere en leuke producten van Almere, zoals, jam, honing, sap en het spel van de ‘Nieuwe Wildernis’. Daarna zijn we met z’n allen op de foto geweest en hebben we haar toegezongen met een door Anneke geschreven lied op de melodie van Yerushalayim shel zahav. Om 22:30u was het tijd om af te ronden en konden we terug kijken op een goed verlopen afscheid van Angela en de donderdagavondgroep.
Groetjes Marieke

HAVENFESTIVAL 6 SEPTEMBER 2015               DANSEN EN KRAAM

DSC06500DSC06501
Om in het nieuwe dansseizoen extra de aandacht op Karoen te richten hebben we, voor de zomer al, de organisatie gevraagd of er een mogelijkheid was om ons te presenteren. Ook hadden we afgesproken dit samen met Hinky Dinky te gaan doen want met een grotere groep kom je beter over. We konden twee keer een kwartiertje dansen. Nadat in eerste instantie gezegd was dat er geen mogelijkheid voor een kraam was kregen we half augustus ineens de mededeling dat we toch een kraam konden inrichten. Giel van Hinky Dinky hadden we al bereid gevonden om een dansprogramma samen te stellen. Alles werd heel kortdag en Maaike heeft heel wat telefoontjes gepleegd naar Karoen- en Hinky Dinkyleden om een overzicht te krijgen van wie mee wil dansen en wie achter de kraam wil staan. Giel en Karin zouden 31 augustus pas van vakantie terugkomen.
Zondagochtend om 10:00 uur konden we de kraam inrichten. Het waaide vreselijk en daar werd ik, Meta, in ieder geval niet vrolijk van want even nadat je iets neergelegd had kon je er weer achteraan rennen zelfs als je er wel iets ter verzwaring opgelegd had. Uiteindelijk hebben we met een berg punaises, touw en marktkraamklemmen de kraam weten in te richten. Ook de wind leek wat af te zwakken. Omdat we vlak bij het podium stonden waar toch wel steeds optredens bezig waren kwamen er aardig wat mensen langs de kraam en konden we onze hobby goed promoten. Om half één kwam Giel om de dansen en de volgorde met ons door te nemen. Toen om half twee de voorgaande groep van het podium af kwam zijn wij op de straatstenen voor de kraam gaan dansen. Na twee dansen bleek dat we moesten stoppen, het programma bleek uitgelopen en er moest eerst nog een kindergroep op het podium optreden. Toen dat dan afgelopen was zijn we verder gegaan. Wel had Giel besloten, in overleg met de dansers, dat we alle dansen achter elkaar zouden dansen en het 2e kwartiertje te laten vervallen. Ook kreeg Giel het voor elkaar dat er tot slot een paar mensen uit het publiek de Jiffy Mixer mee gingen doen. Tot zover geslaagd totdat er wat hardere windstoten kwamen en Mirjam op de kraam ging zitten om te voorkomen dat hij omwaaide. Het werd weer wat rustiger maar niet voor lang. De ijzeren balken van het dak van de kraam waaiden zelfs uit de steunen en er moest met meerdere mensen voorkomen worden dat het verkeerd zou gaan. Toen besloten we om de kraam maar leeg te halen want met deze wind was het gewoon geen doen meer. Zelfs wat vastgepind zat en ook het spandoek dat vastgeknoopt zat met touw werden door de wind losgerukt. Veel vroeger dan gepland kwam een einde aan deze verder toch wel geslaagde dag.
Meta

ESTAFETTE KOOKRUBRIEK
Het kookrecept is ontstaan, omdat mijn kinderen slecht hun groenten eten. Vooral broccoli vinden ze maar niets. Wat ze wel heel graag eten zijn stamppotten.
Dus verzon ik het volgende recept.
Ga als onderstaand te werk.

ROERBAK BROCCOLI.

Aardappels in blokjes snijden en gaar koken. De
broccoli bloemknoppen los snijden en in 10 minuten beet gaar koken.
1 ui in kleine stukjes snijden en meekoken met de broccoli. Snij de
kipfilet in kleine blokjes en wok deze gaar met een
roerbaksaus.  Voeg de aardappels toe en schep de broccoli erdoor.
Op het laatst voeg je klein gesneden
augurken toe voor de smaak.

Eet smakelijk.
Jose van der Wind

Hieronder een kleine selectie uit het Karoenblaadje van mei 2015

  • Verslag van de Macedonische dansavond olv Ljupco Manevski 12 mei 2015 (zonder foto’s)
  • Estafette Kookrubriek

MACEDONISCHE DANSAVOND OLV LJUPCO MANEVSKI 12 MEI 2015
Enige tijd geleden vroeg Tanja of wij iets voor deze avond voelden. Bij de dinsdagavond was iedereen gelijk enthousiast, dus gaf ze dit door aan Martin Ihns, de contactpersoon. Direct ook een aanvraag gedaan om de zaal een half uurtje langer te mogen huren hetgeen op dat moment vrij snel door Sportverhuur Almere goedgekeurd werd.

Altijd spannend hoe de opkomst op zo’n avond gaat worden. En die viel zeker niet tegen, in tegendeel ca 34 dansers, wij en ook Marin Ihns waren erg tevreden over de grote opkomst. Er was behoorlijk wat animo van ex-leden maar ook van buiten Karoen. Even na achten werd er begonnen. Hoewel er uiteraard wel verschillen in de dansen waren kwamen er veel driepassen, wisselpassen, opzwaaien van dan het ene en dan het andere been in voor. En variatie in passen in dansrichting, richting wisseling of gedeeltelijk op de plaats. Veel aandacht werd door Ljupco ook gelegd op de houding tijdens de dans het verschil tussen de verschillende soorten wisselpassen, accenten meer naar beneden of juist extra omhoog. Aan zijn uitleg en enthousiasme kan het niet gelegen hebben als iets niet helemaal goed ging. Aan het begin van een dans, pas, wisseling dansrichting of figuur riep hij steeds of alleen ‘iiee’ of bijvoorbeeld gevolgd door step by step. Vrij snel liet hij ons even alleen dansen en keek dan vanuit het midden toe. Meestal was hij erg tevreden, soms corrigeerde hij nog wat aan de stijl en soms ging het bij ons faliekant verkeerd en bakten wij er met zijn allen niets van zodra hij stopte met meedansen. Maar gelukkig danste hij de meeste tijd wel zelf enthousiast mee. De laatste dans voor de pauze was een rustige om even bij te komen. Oroto pochna wat zoiets betekent als ‘het dansen is begonnen’, in het dorp, bij de waterpomp of de bron of waar dan ook. ’Meisje waarom ben je niet gekomen’ , zo gaat het liedje dat er bij hoort.  Deze dans bestaat uit 2 figuren waarbij Ljupco dus echt elke keer zei ‘iiee’ step by step iiee step iiee enz. Op deze iiee’s moest je dan hoog op de tenen. Verder een balans naar rechts met tik links en balans naar links met tik rechts. Bij de balans draait het lichaam mee. Figuur 1 en 2 bestonden uit dezelfde passen, maar de volgorde en aantal keren van de verschillende passen varieerden. Na deze pauze vond hij dat we zelf een pauze verdiend hadden.

De lastigste dans van deze avond vond ik de 5e dans met 2 figuren waarvan 1 op de kringlijn in dansrichting. Het andere figuur naar binnen gericht met vrij snel een samen links op en samen rechts op met vlak daarna in het zelfde figuur juist precies andersom. Martin Ihns die de apparatuur  moest bedienen en de les meestal vanaf de zijlijn volgde kwam er bij de volgende dans even bij om ons te corrigeren. Alle gevorderde dansers deden een pas iets fout en de meer beginners
deden het juist wel goed nl eerst met links een tik naar voren gericht en dan doorstappen met dezelfde voet. Na het aanleren van deze 6e dans werd het tijd voor de herhalingen. Naast het veel gehoorde ‘iiee’ hoorden we ook regelmatig ‘moshe’ of iets dergelijks. Het zal wel anders geschreven worden maar het betekent zoiets als kan het weer , mag het weer of kunnen we weer verder. Wat opviel was dat iedereen alle dansen gewoon mee heeft kunnen dansen of een enkeling die meestal maar voor eventjes aan de kant ging zitten.
Plots gingen om kwart over 10 echt alle lichten uit. Heel even werd er nog doorgedanst maar het was echt geen doen want het was pikdonker, zelfs de hoek waar de gymtoestellen staan. Terwijl ik de alarmdienst ging bellen om de verlichting weer aan te krijgen en om te voorkomen dat ook de lichten in de kleedkamer uit zouden gaan of nog erger het alarm af, begon Tanja met licht van een zaklap maar vast Ljupco Manevski en Martin Ihns te bedanken met een Karoentasje, koekjes en een fles wijn. Daarna ging iedereen naar de kleedkamers om de dansschoenen uit te trekken en spullen bij elkaar te pakken. Toen de avond officieel afgelopen was, om half dus, ging het licht weer aan. Het dansen nu nog oppakken had geen nut meer.  Heel jammer dat deze zo heel geslaagde gezellige dansavond zo moest eindigen.

De aangeleerde dansen:                                             Op de CD nr

  1. Bufčansko –       4/4 Egejsko Mak- Dorp Buf                2
  2. Sofka na tato – 7/16 Egejsko Mak.                                 15
  3. Oroto Počna –    7/16 Skopje Region                             11
  4. Maleševka –      4/4   Oost Macedonië                             9
  5. Kumanovka –     11/8 Kumanovo, Noord Mak               7
  6. Čupurlika –        7/8 Veles                                                 6

Meta

ESTAFETTE KOOKRUBRIEK
En dan gaat op maandagavond om 20.45 uur ineens de telefoon. Wie kan dat zijn? Ik herken het nummer op de display niet. Gelukkig, geen verkoper maar Riet van de redactie van het Karoenblaadje of ik een recept heb. Ze zijn getipt door Ank dat ik wel wat zou hebben.
Bijzonder, want ik sta niet bekend om mijn culinaire kunsten, met een man die graag kookt en twee zoons die kok zijn is dat ook niet nodig.

Maar gelukkig heb ik wel een heerlijk recept van een chocoladetaart. Ik heb het ook wel eens gemaakt voor een feestje op een dansavond en het is favoriet bij Angela. Via enkele min of meer subtiele hints heeft ze al aangegeven dat ze geen bezwaar maakt als ik het voor haar afscheidsavond maak.
Of dat gaat lukken kan ik niet beloven maar hier is in ieder geval het recept.
Het basisrecept heb ik van mijn zoon, hij was kok in een chique brasserie in Amsterdam Zuid waar het op het menu stond.
Dus hier het recept van een deftige taart met wat toevoegingen van mij
(en Angela, als ik het op 11 juni niet voor je heb zal ik zeker zorgen dat je een andere keer kan smullen van de taart.)

Benodigdheden:
300 gram Bastognekoeken
245 gram gezouten roomboter
250 cc slagroom
375 gram extra pure chocolade
1 of 2 doosjes frambozen
springvorm van ongeveer 23 cm bekleden met bakpapier

Bodem:
koeken in keukenmachine fijnmalen
120 gram boter smelten
boter en koek goed mengen en in vorm doen
af laten koelen in de koelkast

Ganache:
125 gram boter smelten en mengen met 250 cc slagroom, niet laten koken
roeren tot het één geheel is
375 gr chocolade smelten en roeren door de boterroom
weer roeren tot het één geheel is

Opbouwen taart:
frambozen op afgekoelde taartbodem verdelen, eventueel een paar bewaren als garnering
chocolademengsel er voorzichtig overgieten
op kamertemperatuur laten komen en daarna pas in de koelkast enkele uren op laten stijven
eventueel versieren met cacaopoeder of krullen witte chocolade
snij niet té grote stukken want het is erg machtig.
ik heb het ook wel eens in kleine cakevormpjes gemaakt, dan heeft iedereen een eigen klein taartje, iets meer werk maar ook erg leuk.

Oei, ik krijg er trek in…………………

eet smakelijk,  Marianne

Hieronder een selectie uit het Karoenblaadje van maart 2015

  • Verslag Samen Gezellig Dansen van 7 februari jl (zonder foto’s)
  • Estafette KookrubriekDaaronder nog de selecties uit de blaadjes van december en oktober 2014

SAMEN GEZELLIG DANSEN VAN 7 FEBRUARI J.L.

Om kwart over 7 stonden Marieke, Ben en Meta bij de gymzaal, klaar om alles uit te laden en gereed te maken voor een gezellige dansavond onder leiding van Angela en Tanja. Er knipperde wat lampjes en er piepte wat, maar gelukkig niet op het alarmkastje. Nadat Marieke het alarm er af had gehaald bleek dat er geen verlichting ingeschakeld kon worden. In de meterkast leek alles gewoon goed te staan. Marieke wist te vertellen dat er vrijdag een stroomstoring was geweest. Ze heeft het calamiteitennummer een paar keer gebeld en eindelijk na een half uurtje konden ze daar de problemen oplossen en floepte de verlichting aan, werd alles uitgeladen en klaargezet. Iets later dan normaal kon de avond beginnen met toch al wel een lekkere groep dansers. Het aantal zou uiteindelijk op 30 stuks uitkomen excl. onze dansleiding. Er kwamen onder andere diverse zigeunerdansen voorbij en ook een lekkere oude dans Vulpiuta ofwel het vosje.

Engelse dansen zijn altijd erg geschikt om in het honderd te laten lopen maar volgens mij viel dat bij Olivers Maggot wel mee. De melodie van deze dans is die van Consider yourself at home. Later op de avond werd de Willow Tree gedaan en die gaf toch ook wel wat problemen bij het wisselend met de een en de ander inhaken en rondgaan. Af en toe komt er een linedance voorbij, zo ook vanavond, namelijk Sixteen Tons waarbij elke keer de dansrichting een kwartslag draait. En natuurlijk op lekkere muziek. Er zijn meerdere dansen met sjaaltjes gedaan in totaal verschillende stijlen: een stoere Tropoja, een sierlijke Dušomoja uit het programma van Guus van Kan en nog een sierlijke dans Vallja e nuseve met ook weer mooie armbewegingen. De groep van Angela deed een leuke dans uit Sardinië met 4 paren in een vierkantopstelling, met onder andere overstekende paren. Deze dans heet Su falkittu en de muziek klonk erg vrolijk. Wat later op de avond kwam er nog een dans voorbij die José (en ik ook) wel graag wil leren. Zara met de klemtoon op de laatste lettergreep. Een gezellige vlotte parendans uit Israël met tjatjatja figuurtjes, uiteraard draaien en richting wisselingen.
En als het dan tegen elf uur loopt is er nog maar tijd voor een paar dansen. Nadat de dansleiding en de techneut bedankt zijn met lekkere chocolaatjes, waarvan Angela al denkt dat deze op zijn voor ze thuis is, wordt de laatste dans ingezet Shir Shabbat.

Redelijk snel was alles aan het eind van de avond weer aan kant.

Wat mij betreft was het een zeer geslaagde avond.

Meta

ESTAFETTE KOOKRUBRIEK

Dit keer is het mijn beurt voor een recept van de kookestafette. Het wordt een witlofschotel uit de oven. Als je hem probeert begrijp je waarom hij bij ons favoriet is.

Een eenpansgerecht voor 4 personen.
Ingrediënten
6 struiken witlof
500 gram gekookte aardappels en in plakjes gesneden.
2 dikke plakken ham of gerookte kip of gerookte zalm net wat je lekker vindt. ( ongeveer 2 ons)
200 gram geraspte kaas.
1pakje room culinair van Campina.
1/2 eetlepel olijfolie. Ovenschotel

Bereidingwijze
Verwarm de oven op 200 graden. Vet de bodem van een ovenschotel in met de olijfolie. Snij de witlof julienne. Snij de ham, kip of zalm in blokjes. Leg de plakjes aardappel op de bodem van de ovenschotel. Meng gesneden witlof en blokjes ham, kip of zalm door elkaar. Leg de helft van de witlof mengsel op de aardappels. Strooi de helft van de geraspte kaas hierover heen. Leg nu de andere helft van de witlof mengsel hierop en de rest van de geraspte kaas. Als laatste verdeel je de room culinair over de schotel. 30 minuten in de oven.

Succes en geniet ervan. Gerda Jacobs

 Hieronder een selectie uit het Karoenblaadje van december 2014

  • Verslag van de Dansmiddag Servisch 15 november 2014 olv Guus van Kan
  • Estafette Kookrubriek
  • You tube tips & andere internetpagina’s
  • Daaronder verder nog de selectie uit het Karoenblaadje van oktober 2014

DANSMIDDAG SERVISCH OLV GUUS VAN KAN 15-11-2014  (voor foto’s kijk even op de fotopagina)
Gelukkig hadden we op tijd voldoende vooruitbetaalde aanmeldingen en konden we deze dansmiddag door laten gaan. Ook kwamen er nog een aantal dansers die aan de zaal betaalden zodat incl. Guus en onze eigen dansleidsters er met een groep van 32 personen werd gedanst. Er was redelijk animo van buiten de eigen vereniging.
Guus begon met een warming up waarbij her en der op het lichaam geklapt werd. Verder dribbels op de plaats met armzaaien, schouders en hoofd draaien en als slot een paar sprongen op de plaats.
Als 1e dans werd begonnen met Bela Rada uit Lescovać waarin pasjes zaten die al in de warming up zaten. Later op de middag zou de dans verder uitgebouwd worden. Voor het begin van de 2e dans werden A4-vellen met een korte tekst op de grond gelegd, dus er zou meegezongen moeten worden.

“Čačak Čačak čemerika, Teža ljubav no jeftika”

Een dans uit Kosovo, waar elk dorp zijn eigen Cačak heeft. Een Cačak is altijd in tienen en gaat over de muziek heen. Cačak – Metohija (jedna redno, dua redno) Jedna betekent 1 kant uit en dua heen en weer. Het is de bedoeling dat je bij de 5 spinpassen lekker vaart maakt. Na het 1e deel zijn 4 tellen nodig voor de overgang naar deel 2 met stap hop, achter zij sluit en een heen en weertje.  Op verzoek van een van de dansers werd deze dans direct nog een keertje gedaan. Daarna werden er witte zakdoeken uitgedeeld voor 4 moslimdansen uit Novi Pasar met een beetje Turkije gevoel. Igre iz Novag Pazara –(—Turka kolo- Hajima fata – Edno doje Troje) Een vrouwendans die rustig begint met eenvoudige passen waarbij de sjaaltjes in eerste instantie als een driehoek voor het gezicht worden gehouden. De 2e dans gaat met snellere pasjes, de 3e vervolgens weer wat rustiger en hierin zit een figuur met een draai op de kringlijn voor de vrouwen en voor de mannen gaat het been omhoog. De 4e dans uit dit serietje heeft 123 pasje met een schopje op de plaats.  Bij dit laatste deel versnelt de muziek.
Keser uit Vlaske noemt hij wel Servisch joggen. Een dans met 6 figuren: een 123 pas wordt 4 x gevolgd door resp. schopjes, stampjes, grote pas naar links op zij met een achterkruis, een combinatie van de grote pas opzij en de stampjes, 123 voorwaarts op de kringlijn met schopjes en tot slot een figuur naar binnen met een knieknikje en terug.

Na een uur wordt eerst alles herhaald, waarna verder gegaan wordt met het uitbouwen van de Bela Rada. In eerste instantie gaat dit in de kring met z’n tweetjes. Een plaatswissel om elkaar heen waarbij de vrouw eerst naar links voorlangs gaat. Bij de hop op de plaats sta je weer in een gesloten kring op je eigen plaats. Dan gaat de dans verder met een kringetje gevormd door 2 paren, 8 spinnen met een hop naar rechts en hetzelfde naar links en een overkruisfiguurtje. Bij de volgende 16 spinpassen wordt het kringetje weer uitgerold naar de grote kring. Voor de pauze worden de moslimdansen en de dans met de 6 figuren nog even herhaald. Na de pauze gaat Guus verder met een herhaling van de Bela Rada. Daarna mag je je partner houden voor een nieuwe dans, Momačko kolo uit de streek Banat in Noordoost Servië. Een dans voor jonge mannen, maar als we die alleen moeten laten dansen zou dit een solo worden dus doen ook alle dames mee. De dans begint in dansrichting met 16 kleine dribbelpasjes,  en dan 8 renpassen gevolgd door een figuur over de hak naar binnen. Handen zijn op de rug en de houding is niet voorover gebogen, waar we toe geneigd zijn, maar als een trotse jongeman rechtop. Met het 123pasje draai je om je eigen as en eindig je op de kringlijn tegenover je partner. Met kleine dribbeltjes een achtje maken met vier personen gevolgd door een figuur over de hak naar binnen. Kom weer terug op de kringlijn tegenover je partner waarbij je na een 123pasje in diagonale lijn met rechts een schopbeweging maakt naar elkaars voeten.

Guus heeft 10 jaar opgetreden op een internationaal festival in Heijen en dit deel is precies zoals hij het toen heeft geleerd. Nadat de dans was begonnen stopte Guus direct even de muziek om de start van de dans goed te laten horen: na de ploem van een gitaar. Deze dans is de snelste dans van deze middag. Het is belangrijk om de knieën een beetje losjes te houden. Na nog wat dribbelfiguren gaan, terug op de kringlijn, de armen op de schouders voor een rlrl op de plaats waarbij de knieën iets gedraaid naar binnen worden.

Dan komen de zakdoekjes weer tevoorschijn, nu voor een vrouwendans Dušomoja uit Kosovo. Guus verontschuldigde zich dat hij een door Angela ter intro voorgelast muziekje helaas niet bij zich had. De dans heeft 3 rondes met een a en b figuur. Op het moment dat de handen in W-houding gaan met het sjaaltje in de rechterhand volgt een eerste borduurbeweging boven op de linkerhand. Later volgt nog een tweede beweging onder & boven de hand (met grote zwaai vanaf boven de hand omhoog) dit dan tijdens een langzame zij en sluit. Een sierlijke zwaai naar binnen met de rechterhand vanuit de linkerheup naar voren toe met een stap naar voren en weer terug gevolgd door een rondje buiten om waarbij het doekje weer naar de rechterkant verplaatst wordt.
De zakdoeken kunnen weer aan de kant voor een laatste nieuwe dans Zapojas uit Dimitrovgrad. Niet heel moeilijk met maar 1 basisfiguurtje zij achter zij achter stap op stap op stap op, voor terug voor terug,  stap op (met een boogje) stap op (met een boogje). Dit alles op een wel pittig muziekje.

Dat waren de dansen van deze middag. Na een korte pauze gaan Loes en Angela filmen want het is tijd om alles nog even goed te herhalen van de laatste t/m de eerste dans. Hierbij zet Guus nog wat puntjes op de i en merkt op dat het, bij de Momačko kolo, wel aan het eind van de middag zal liggen maar dat het echt wel de bedoeling is dat het dribbelen en het achtje strak blijven. Bij de Zapojas wordt nog vermeld dat deze officieel aan de riemen wordt gedanst, vandaag dus maar even met de armen gekruist, rechts achter links voor. Guus maakt gelijk van de gelegenheid gebruik om te melden dat er nog een paar plaatsen zijn voor een dansreis naar Servië met veel dansen en een zangworkshop. Guus vindt het eigenlijk best bijzonder dat er deze middag maar één kolo is gedanst Mamaćko kolo, de mannendans. Kolo betekent gewoon kring. Bij het schouder aan schouder samen rondgaan is het de bedoeling dat de linkerpersoon even met een schouderduwtje de aanzet geeft aan de ander om met een draai op de plaats in de kring terug te komen. Voordat de Keser uit Vlaske gedaan werd vertelde Guus dat er 2 grote families zijn van Vlaske-dansen en een deel van de namen al zijn verroemeenst. Dan de Igre iz novag Pazara uit Navi Pasar, de vrouwendansen met de zakdoekjes. Na de Caćak, met onder andere 5 spinpassen en zingen is het tijd voor de laatste dans, Bela Rada uit Lescovać, die met de kleine kringetjes. Ook hier nog even een puntje op i: met het opzij gaan moet het been goed opgetild worden.
Om vijf voor vijf is er nog net even tijd voor een cooling down met rekken en strekken. Ook bleek er meer animo voor de aanschaf van een cd dan waar op gerekend was. Maar dat wordt allemaal soepeltjes geregeld en zal uiteindelijk iedereen die dat wenst een exemplaar ontvangen. Bij Angela kon een dvd besteld worden. Met de overhandiging van een klein Flevolands dankjewelpresentje voor Guus kwam er een einde aan deze zeer geslaagde middag, met leuke dansen die voor iedereen goed te doen waren. Het passenmateriaal was niet al te ingewikkeld maar meestal in een gezellig pittig tempo. Er werd goed afgewisseld met snellere en langzamere dansen, dansen in de kring en dansen in paren. En dat alles op gezellig klinkende muziek.
Dank je wel Guus.

ESTAFETTE KOOKRUBRIEK
Meta heeft me (Marieke)  gevraagd om het stokje van de kookestafette van haar over te nemen. Ik heb een recept voor jullie wat ik gekregen heb van Hongaarse gasten die in mijn jonge jaren bij ons zijn wezen logeren tijdens een uitwisseling van de Hongaarse dansgroep met de dansgroep uit Ermelo, waar ik ben opgegroeid.

De ingrediënten: 750 gr- 1 kilo aardappels     130 gr bloem     1 ei     Zout     4 dl olie    1 pot Pruimenjam (naar smaak toevoegen)     Kaneel (naar smaak toevoegen)     Suiker (naar smaak toevoegen)     100-150 gr paneermeel

hongaarse aardappelbol-1hongaarse aardappelbol-2

Kook de aardappels. Prak ze fijn en laat het afkoelen.
Voeg aan de aardappels 130 gr bloem, ei, zout, 1,7 dl olie toe.  Kneed dit deeg. Rol het deeg uit en verdeel het in vierkantjes. Leg op elk vierkantje een lepel jam en bestrooi het met kaneel. Je kunt zelf bepalen hoeveel jam, kaneel en suiker je wilt toevoegen.
Vouw de deegvierkantjes samen tot een bol ontstaat die totaal gesloten is. Leg de bollen in een grote pan kokend water en laat ze gaar worden in 10-15 minuten.

Maak ondertussen een paneermengsel met het paneermeel en 1 dl olie in een pan, al roerend verwarmen. Van het vuur halen en de bollen door het paneermengsel rollen.

Eet smakelijk!

 Een selectie uit het Karoenblaadje van oktober 2014

  • Verslag van het Samen Gezellig Dansen  (zonder foto’s)
  • Historisch en Traditioneel handwerk

SAMEN GEZELLIG DANSEN VAN 17 MEI J.L. OLV ANGELA & TANJA

Onze eerste Samen Gezellig Dansen in de gymzaal. Er was wat extra tijd gehuurd om ook de tijd te hebben om de ruimte wat aan te kleden.
In een net waren ballonnen vastgeknoopt en er waren slingers en sfeerverlichting opgehangen. Om de dansruimte wat minder groot te laten lijken zijn een viertal banken, 2 x 2 op elkaar, dwars in de zaal gezet en er kon ook prima op worden gezeten als je een dans niet mee kon of wilde doen. We konden beginnen.

Één van de eerste dansen die werd gedaan was Stiri Snehe uit Kroatië. Een mooie gelegenheid om te kijken hoe goed de armen gaan want bij mij, Meta, gaat steevast de verkeerde arm de lucht in.

Daarna werd een dans van de Canarische eilanden gedaan, Sequedillas de Gran Canaria. Een gezellige dans in viertallen waarbij een paar keer de paren oversteken. Een beetje een afvalrace werd de Splet Igre i Sumadije. Deze was bij de dinsdaggroep wel erg ver weggezakt. Een andere oude dans, Hey Par uit Armenië, krijgt daarvoor niet de kans want die wordt nog regelmatig gedaan. Vanavond op andere muziek en dat is toch even wennen. Het blijft een favoriet van mij. Een andere dans met een armzwaaibeweging is de Russische dans Dorozhka. Hierbij gaan de armen draaiend in de lucht in combinatie met wat voetenwerk, lastig dus. Vooral de eerste inzet naar de juiste kant, daarna gaat het wel. Een leuke parendans die ik niet ken vond ik Wals nr. 20 uit Nederland. Wel geprobeerd om met Ariette mee te doen maar zijn daar niet helemaal goed in geslaagd. Een kleine solo deze avond was weggelegd voor Carina en Marianne, nadat Ank en Karin, het tweede paar, hierbij waren afgevallen. Zij dansten de Yardena. Het lijkt een lastige parendans en hij zag er wel heel leuk uit. Zowel Tanja als Angela hebben een dans met sjaaltjes in het programma zitten die beide op deze avond zijn gedanst. Valt ineens bijna al het licht weg en het was pas 22:15 uur. Gelukkig kon er in het bijna donker nog wel doorgedanst worden. Toch direct de alarmcentrale gebeld om te voorkomen dat zo dadelijk ook nog eens het alarm zou afgaan. Ze belden terug en zouden het regelen. Toch viel iets later ook de verlichting in de kleedkamers uit. Weer gebeld maar we hoefden ons geen zorgen te maken. Maar ja, dat lukt mij persoonlijk toch niet. Even later gingen alle lampen weer aan. Een rustige dans met mooie zang Valle e pogoniste, uit Albanië, is nu ook bekend bij de donderdagavondgroep want die heeft Tanja gelijk al dansend uitgelegd. Tegen elf uur werd een mooie Israëlische dans gedaan, Derech Hameshi, met weer sierlijke armbewegingen. Na het uitdelen van de dankjewelpresentjes voor dansleiding en techniek werd de laatste dans ingezet. Dit was de Garoon met een vlotter muziekje dan de gebruikelijke muziek van tig jaar terug. Het was lekker dansen zonder dat je bang hoefde te zijn om onderuit te glijden en op banken kan je ook prima zitten blijkt wel.

Ondanks de grote ruimte had de avond een gezellig sfeertje. Compliment voor de instuifcommissie. Alleen jammer dat er nauwelijks mensen van buiten de eigen vereniging waren, maar voor Karoen was het toch een Samen Gezellig Dansen.

HISTORISCH & TRADITIONEEL HANDWERK

We zijn op dit thema gekomen naar aanleiding van een bericht over een borduurproject in Flevoland dat gebaseerd is op het beroemde tapijt van Bayeux. Dat borduurwerk is 70 meter lang en 50 cm hoog en beeld de geschiedenis uit van de slag bij Hastings in 1066. Dit wandkleed is een belangrijk document met geschiedkundige informatie over wapens, kleding, zeden en gewoonten uit die tijd. Na diverse omzwervingen is het sinds 1945 weer in Bayeux, in een speciaal daarvoor ingerichte gang, in een voormalig Grootseminarie te bezichtigen.

HISTORISCH – DE FLEVOWAND
flevowand detail 1In 2004 ontstond bij Erie van Veelen het idee om een dergelijk borduurwerk te maken over de geschiedenis van de omgeving van haar woonplaats Biddinghuizen en het Zuiderzeegebied welke al 200.000 jaar voor de jaartelling begint. Samen met Jenny Bijsterbos van de plaatselijk creashop werd een oproep voor vrijwilligers gedaan waar 20 reacties op kwamen. Om dit doek van 60 meter lang en 50 cm hoog financieel te kunnen realiseren moest een stichting in het leven worden geroepen. Om de Europese subsidie te kunnen krijgen moest de eerste 20 meter klaar zijn in april 2008. Om dit te halen werd een 24 uurs borduurestafette georganiseerd waarbij het hele dorp heeft meegewerkt, was het niet om te borduren dan was het om voor te lezen , te praten, te zingen enz. ‘s morgens kwam de bakker met verse broodjes en croissantjes. Tevens is tweemaal een bijdrage ontvangen van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Alleen aan het borduurgaren is al meer dan 7000 euro uitgegeven. Na een uitgebreid historisch onderzoek is het doek in drie periodes ingedeeld, elk met een lengte van 20 meter: van de IJstijd tot 800 na christus, gevolgd door een periode die eindigt met de storm van 1916 en het laatste deel tot heden. Twee historici overlegden veelvuldig met o.a. de tekenaars over de onderwerpen. Ook over de kleuren moest men het nog eens worden. De tekeningen werden overtrokken op tekenpapier en aan de onderkant met behulp van een strijkpotlood op het doek aangebracht, de contouren werden met een rijgdraad aangegeven om tijdens het borduren wegvagen van de afbeelding te voorkomen. In januari 2005 kon eindelijk worden begonnen met borduren, waarbij alleen gebruik wordt gemaakt van stiksteek, platsteek en steelsteek. De typische Bayeuxsteek is te ingewikkeld. Er zijn ongeveer 140 kleuren toegepast, waarmee ook kleinere kleurnuances kunnen worden gemaakt. In de hoogte is het doek in drie banen verdeeld. De bovenrand van 4 cm geeft de omschrijving en het jaartal van de gebeurtenis. In de onderrand van 10 cm zijn bijbehorende details geborduurd. Voor de taferelen op de middenbaan wordt perlégaren gebruikt, en voor de bovenste en onderste banen mouliné splijtgaren. Er staan al ruim 13.000 borduururen op de teller en ze verwachten nog 4 jaar bezig te zijn. Tijdens werkzaamheden aan het wandkleed is er de mogelijkheid het wandkleed te bezichtigen waarbij het verstandig is om van te voren contact op te nemen.
flevowand detail 2Zie internetpagina http://www.deflevowand.nl/index.htm Op deze pagina is ook een panorama te bekijken van delen die al af zijn. http://www.deflevowand.nl/panorama/

Ook in Wijk bij Duurstede is een dergelijk historisch borduurwerk te bezichten in Museum Dorestad. Eveneens geïnspireerd op het tapijt van Bayeux. Deze is geborduurd op linnen en niet met borduurzijde maar met wol. Het heeft een lengte van 10 meter en er is 15 maanden aan gewerkt. De afbeeldingen geven een impressie van het leven tijdens de Middeleeuwen. Onder andere zijn te zien plunderingen, strijd en wederopbouw en hoe mensen handel dreven. http://www.museumdorestad.nl/rondleiding.html

TRADITIONEEL HANDWERK
In de Nederlandse klederdracht komen diverse versieringen voor die met de hand worden aangebracht en niet alleen geborduurd. Heel bekend is het Staphorster stipwerk. Een unieke techniek die wordt gebruikt om handstoffen en andere materialen te bedrukken. Dit drukken gebeurt met stempels gemaakt van klosjes hout of kurk met hierin spijkers, kopspelden of stukjes metaal van verschillende grootte. Deze worden in de verf gedoopt en aangebracht op het materiaal. Elke ‘stipper’ ontwerpt zijn eigen patroontjes, bijvoorbeeld blad- of bloemmotieven of voorbeelden uit de volkskunst. Kleuren spelen een belangrijke rol. De kleuren van de rouw zijn blauw en groen, en er wordt dan uitdrukkelijk geen rood gebruikt. Het stipwerk is nog steeds een belangrijk onderdeel van de Staphorster dracht. Het bekende gestipte mutsje werd vroeger uitsluitend door meisjes gedragen.

Hoe gaat het in zijn werk. De lap stof wordt op een stevige ondergrond vast gezet. Daarna worden er, voor een goede verdeling van de patronen, met kleermakerskrijt diagonalen op getekend. De verf waarmee gedrukt wordt moet de eigenschap hebben dat als het gedroogd is nog steeds een mooi bolletje blijft. Daarom wordt er een verf gemaakt speciaal voor dit doel. De verf is te koop maar je moet wel zelf potjes mee nemen. Er is ook vloeistof te koop om de verf sneller te laten drogen en een om de verf mee te verdunnen. Doop een spijker of speld in de verf, even met de kop rechtop houden en dan op de stof drukken. Je kan ook een stempel van een kompleet motief maken en in de verf dopen. Als het werkstuk klaar is moet het enkele dagen goed drogen en daarna kan het eventueel gewassen worden. Niet alleen stoffen maar ook gebruiksvoorwerpen kunnen worden bedrukt nadat de ondergrond eerst zwart is gemaakt met schoolbordverf.

staphorst stipwerk sierraad        staphorst stipwerk schoen

Het Staphorster stipwerk zie je ook in deze tijd nog toegepast worden op heel veel verschillende manieren waaronder moderne sieraden en kleding. Zo is het merk ‘Staphorst is hip’ ontstaan. http://www.weblog-staphorst.nl/staphorst/index.php?/archives/7457-Vorstelijk-mooooi-Staphorst-in-Rouveen-op-de-catwalk.html

De meeste klederdrachten bevatten wel grotere of kleinere onderdelen met borduur- of haakwerk of kraaltjesversieringen. Ook bij verschillende mutsen zijn geborduurde of gehaakte versieringen te vinden. Te veel zelfs om hier allemaal te noemen. Van de Volendamse klederdracht kennen we natuurlijk de mooie geborduurde bloemen op kraplap en schort, in vroeger tijden niet geborduurd maar met textielverf werden ingekleurd. Het in 3 delen te vouwen gehaakte dasje wordt niet in heen en weer gaande toeren gehaakt maar aan het eind van de toer wordt de draad afgeknipt en weer aan het begin met een nieuwe draad begonnen. Bij het gestreepte schort wordt deze eerst mooi gevlagrimpeld en daarna worden de plooitjes met borduurgaren omgewerkt. Door verschillende kleuren te gebruiken ontstaat een mooi patroon, naar eigen idee in te vullen. Maar ook bij de mannenkleding vinden we een geborduurd onderdeel. Onder het blempie wordt een rood/wit gestreepte hemd zonder mouwen gedragen.

volendams mannen halsboordAan de hals steekt onder dit hemd een boordje uit dat gesloten wordt met 2 gouden knopen. Dit boordje zit aan een linnen van aïdastof gemaakt befje dat met zwarte zijde wordt geborduurd. Het doorlopende kruissteekpatroon kent veel variaties. Hoe zwarter moe hooier. Het fraaie heel fijn gehaakte kapje (vroeger werd dit ook wel gebreid) van de Spakenburgse dracht kent heel veel patronen die de maaksters zelf bedenken. In principe bestaat dit uit 4 grotere patronen die met kleinere met elkaar worden verbonden. De doordeweekse beuk van de Axelse dracht heeft zowel voor als achter kraaltjesversieringen. Het zondagse beukstuk wordt op een ondergrond van tule versierd met kraaltjes, pailletten en kleine knoopjes. Het Zuiderzeekostuum van onze voormalige demonstratiegroep, is samengesteld met onderdelen van de klederdrachten rond de voormalige Zuiderzee, en bevat de kraplap uit Urk die van satijn is gemaakt met op de borst een geborduurd motief. In ons geval is dat het schip op de vlag van Almere. Bij de Urker klederdracht wordt hiervoor een merklapmotief gebruikt. Een merklap is een geborduurde oefenlap waarmee meisjes verschillende steken leerden om later stoffen zoals tafelkleden en linnengoed mee te kunnen merken, letteren en versieren. Naast letters leerden ze ook motieven en symbolen borduren.

QUILTS
Een heel ander soort traditioneel handwerk is het quilten (spreek uit kwilten). Een quilt is deken gemaakt van 3 lagen textiel, waarvan de bovenste laag meestal is gemaakt van patchwork of een lap stof met mooie applicaties. De tussenlaag was vroeger van geplukte wol, maar tegenwoordig wordt hiervoor volumevlies gebruikt. De achterkant is van katoen. Heel letterlijk gezien, is quilten alleen het doorpitten van de drie lagen stof. Hiermee zijn ook prachtige patronen te maken. De technieken zijn heel oud. Gequilte dekens en kleding werden al door de Romeinse soldaten gebruikt. Het woord is ook afgeleid van het latijnse ‘culcita’ dat gevulde zak betekent. Dit werd later via het Franse woord cuoette of cuilte dus quilt. In Nederland werd deze techniek ook gebruikt en heette het Zaans stikwerk. Eind 18e tot de 19e eeuw werden in Amerika op het platteland quilts gemaakt van grote lappen stof (Linsey wools) die heel warm waren en met mooie bewerkelijke patronen in hele kleine steekjes waren doorgepit.

Het maken van quilts was een taak voor de vrouwen die dat veelal gezamenlijk uitvoerden na het huishoudelijk werk. Het Patchwork werd meestal van stofresten gemaakt. Men wist mooie patronen te bedenken en zo werd de quilt steeds meer een verfraaiing van het interieur. Weer later kwamen de mooie sitsen uit India. Dit was een fijn katoen met een glanslaagje. Deze hadden mooie prints en werd geliefd voor de Nederlandse Klederdracht, onder meer Hindeloopen, Volendam en Spakenburg. Een bijzondere soort quilt is de (whole white quilt). Een grote witte quilt met wollen tussenvulling die met fijne steekjes in een mooi patroon is door gequilt. Later ging men ook werken met applicaties zoals Baltimore quilts. Deze waren heel decoratief. Heden ten dage wordt het quilten weer enthousiast beoefend, met expositie’s en wedstrijden. Veelal met de naaimachine. Er worden ook mooie stoffen voor ontworpen en men kan ook meedoen aan quiltbee’s om gezellig samen mooie quilts te maken.

quilt riet verborgen sterrenQuilt ‘verborgen sterren’  gemaakt door Riet. Zien jullie de sterren !!!